Aktuelle saker

Publisert 16. mai 2024 12:59

Nå kan du velge ei 40-gruppe som gir deg en mer helhetlig forståelse av bærekraft. Student Søren Nørrekær Mortensen mener tverrfaglighet er avgjørende når det kommer til klima og miljø.

Publisert 30. okt. 2023 10:15

Postdoktor Marie Eikemo ved Psykologisk institutt og førsteamanuensis Martin Eckoff Andresen ved Økonomisk institutt får hvert sitt prosjekt pålydende åtte millioner av Forskningsrådets støtteordning for unge forskere innen fri forskning.

Publisert 15. mai 2023 13:28

Studentene ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet kan velge mellom stadig flere praksisordninger. Borghild og Robin er blant dem som har vært ute i arbeidslivet og testa teoriene fra lesesalen.

Publisert 26. apr. 2022 12:00

Bård Harstad, som er professor ved Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo, mottar sin tredje tildeling fra EUs forskningsråd (ERC). Med midlene skal han blant annet studere hvordan internasjonale avtaler og politikk kan utnytte («exploit») de politiske kreftene som ofte står i veien for god politikk.

Publisert 10. jan. 2022 13:31

Manudeep Bhuller ved Økonomisk institutt og Lotte Thomsen ved Psykologisk institutt skal koordinere hvert sitt store forskningsprosjekt om økonomi og psykologi  med støtte fra Det europeiske forskningsrådet ERC.  Forskere ved UiO får fem av ni ERC-prosjekter i Norge.

Publisert 22. sep. 2021 09:23

Arbeidet med samfunnsviktige utredninger utfører Steinar Holden med kjølig intellekt. Men når han forteller hvordan pandemien har hindret det første møte med barnebarnet, blir øyet vått.

Publisert 31. aug. 2021 14:10

Innovasjonsprisen 2021 går til Karen Helene Ulltveit-Moe. Økonomen nøyer seg ikke med å være en av landets ledende eksperter på hva som fremmer innovasjon, hun vil også sjøl tenke nytt.