Dagsorden programrådsmøte 25.9.2017

Innkalling til programrådsmøte for masterprogrammet i organisasjon, ledelse og arbeid 25.9.2017

Sted: Møterom 241 Harriet Holters Hus

Tid: 25.9.2017, klokken 09.00 – 11.00

VEDTAKSSAKER

 

Sak 1 (13/2017) Godkjenning av dagsorden

Vedtaksforslag: Innkalling og dagsorden godkjennes.

 

Sak 2 (14/2017) Godkjenning av pensum for vårens emner

Vedtaksforslag: pensum godkjennes.

SVPRO4000 Prosjektforum: Ikke pensum

 

Sak 3 (15/2017) Frister for masteroppgaveinnlevering (mai og juni)

Vedtaksforslag: Masterprogrammet viderefører to frister for normert levering, 20. mai og 25. juni. Fristen 15. august fjernes.

Høsten 2016 ble det etter diskusjon med studenter og veiledere besluttet å innføre en ekstra frist for normert levering. Den nye fristen skulle være et tilbud for å gi flere studenter mulighet til å levere masteroppgave på normert tid. Av administrative hensyn ble denne fristen lagt til 20. juni.

Statistikken viser at av 23 aktive studenter leverte 10 i mai og 11 i juni. August 2016 leverte 11 studenter sin masteroppgave mot to studenter i august 2017. Særlig reduksjonen i leveringer til august-fristen ser vi som et tegn på at to normerte frister fungerer etter hensikten.

Tilbakemeldingene fra studentene har vært positive, og gir en tydelig oppfordring om å opprettholde to frister for kommende kull, da det gir rom for ulike prioriteringer og økt trygghet på at man kommer i mål.

Programmet ser ikke lenger behov for en frist i august, og ønsker å kutte denne. Det vil gi følgende frister i løpet av et kalenderår: 1. februar, 20. mai eller 25. juni, 1. november.

Sak 4 (16/2017) Endringer i programmets emner – SVPRO4000 Prosjektforum

Vedtaksforslag: Innføring av obligatorisk oppmøte på 70% av fellessamlingene i emnet. Mappeevalueringen tillegges et individuelt refleksjonsnotat.

Prosjektforum gjennomførte en inngående studentevaluering våren 2017. På bakgrunn av dette endres studieplanen til faste obligatoriske seminar og forelesninger en gang i uken. Antall studenter pr prosjekt økes ved at det settes en øvre grense på seks prosjekter.

Mappeevalueringen utvides til også å omfatte et individuelt refleksjonsnotat for hver student. Dette for å kunne vurdere læringsutbytte den enkelte sitter igjen med.

Forslaget til tekst på nettsidene for obligatorisk oppmøte:

«På seminarene skal studentene delta aktivt. Det er obligatorisk å delta på minimum 70% av undervisningen.

En fullført og godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig så lenge emnet tilbys. Studenter som ikke har fått godkjent denne obligatoriske aktiviteten vil ikke få mappeevalueringen godkjent.

Fravær fra obligatorisk aktivitet

Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan du i noen tilfeller få godkjent gyldig fravær eller utsettelse av obligatorisk aktivitet.

Meld fra om fravær fra eller behov for utsettelse av obligatorisk aktivitet»

Sak 5 (17/2017) Oppdaterte programsider

Vedtaksforslag: Nye læringsmål vedtas.

Etter dialog med fakultetet har vi utarbeidet forslag til nye læringsmål for programmet. Se eget dokument.

Studiekonsulent Runar Forsetløkken redegjør for prosessen som har gått forut for dette, og videre saksgang.

DISKUSJONSSAKER

Sak 6 (18/2017) Opptak, metodekrav og opptaksramme

Opptaket 2017 hadde masterprogrammet 767 søkere, hvor 437 kvalifiserte på alle opptakskriterier. Det ble i alt sendt ut 70 tilbud over tre opptaksrunder (62 i hovedopptak). I alt 40 studenter takket ja til programmet. Pr 14.9 er det 32 aktive studenter i årets kull. Snittet for årets opptak ble 4,04 (4,00=B, 5,00=A).

154 søkere ble ikke kvalifisert på grunnlag av metodekrav. Den faglige fordypningen til disse søkerne ble ikke vurdert, og vi kan derfor ikke si om de ville ha kvalifisert om metoden var i orden eller ikke.

Metodekravet er et viktig tillegg i vurderingen av søkere til masterprogrammet, og gjør at vi kan være trygge(re) på at våre studenter har grunnleggende forståelse for metode. Kravet har forenklet saksbehandlingen i selve opptaket, men har skapt en del spørsmål og usikkerhet rundt søkere. Dette skyldes, mener vi, at kravet slik det var utformet på nettsidene var upresist og i for stor grad åpnet for feiltolkning. Planlagt endring av denne teksten er vedlagt i eget dokument.

Sak 7 (19/2017) Valgfag ved programmet

Som diskutert på sist programrådsmøte ønsker vi innspill på egnede valgfag for våre studenter fra andre institutt og fakultet. Etter en overhaling av oppbygging og gjennomføringssidene til programmet i vår, er valgfag organisert i fire tematiske emnegrupper. Dette er ikke obligatoriske spesialiseringer studentene må følge, men ment som et hjelpemiddel for å sortere i mulighetene. Se nettsidene http://www.uio.no/studier/program/org-ledelse-master/oppbygging/

Valgfag er en betydelig del av masterprogrammet (40 av 120 studiepoeng) og vi ønsker å ha et godt og variert tilbud til våre studenter.

 

ORIENTERINGSSAKER

Sak 8 (20/2017) Periodisk programevaluering og tilsynssensor

Masterprogrammet starter høsten 2017 periodisk programevaluering. Vi gjør en intern evaluering denne høsten og en fakultets-nedsatt komite gjør en ekstern evaluering våren 2018. Komiteen skal bestå av et medlem fra de følgende gruppene

Fra annet fagmiljø ved UiO - Fra samme fagfelt ved annen utdanningsinstitusjon - Student - Arbeidslivet utenfor akademia

Programmet har også i prosess med å utnevne tilsynssensor denne høsten. Det er foreløpig ikke klart.

Sak 9 (21/2017) URKUND plagiatsystem

UiO har tatt i bruk et nytt system for plagiatsjekk av oppgaver. Studiekonsulent Runar Forsetløkken orienterer om hvordan masterprogrammet vil bruke systemet.

Sak 10 (22/2017) Saker fra studentene

 

EVENTUELT

Publisert 29. sep. 2017 14:49 - Sist endret 26. juli 2023 10:37