Protokoll for programrådsmøte 25.09.2017

Sted: Harriet Holters hus 241

Tid: 25.09.2017 klokken 09:00-11:00

Tilstede: Lars Erik Kjekshus (Programleder), Lars Klemsdal, Jan Erling Klausen (ISV), Øyvind Ihlen (IMK) . Referent: Runar Forsetløkken (studiekonsulent)

Forfall: Inger Marie Hagen (FAFO), studentrepresentant

VEDTAKSSAKER

 

Sak 1 (13/2017) Godkjenning av dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

Sak 2 (14/2017) Godkjenning av pensum for vårens emner

Vedtak: pensum godkjennes.

På møtet 7. april ble det spurt om praksis med at programråd vedtar pensum. Det er gjeldende praksis for alle programmer på instituttet, og vi vil fortsette med dette.

Sak 3 (15/2017) Frister for masteroppgaveinnlevering (mai og juni)

Runar og Lars Erik redegjør for utviklingen vi har sett med to normerte leveringer. Det gir positive effekter og flere leverer på normert tid.

Vedtak: Masterprogrammet viderefører to frister for normert levering, som for våren 2018 blir 20. mai og 25. juni. Fristen 15. august fjernes fra og med 2018.

Sak 4 (16/2017) Endringer i programmets emner – SVPRO4000 Prosjektforum

Lars Erik redegjør for planlagte endringer på prosjektforum, som følge av studentenes tilbakemelding etter vårsemesteret 2017. Det blir stilt spørsmål ved hvordan vi vil håndheve og følge opp oppmøtekravet. Øyvind spør hvordan vi vil gi tilbakemelding på refleksjonsnotat som del av mappeevalueringen. 

Vedtak: Innføring av obligatorisk oppmøte på 70% (eller egnet brøk) av fellessamlingene i emnet. Mappeevalueringen tillegges et individuelt refleksjonsnotat.

Sak 5 (17/2017) Oppdaterte programsider

Runar redegjør for prosessen.

Vedtak: Nye læringsmål vedtas.

 

DISKUSJONSSAKER

Sak 6 (18/2017) Opptak, metodekrav og opptaksramme

Kort diskusjon om opptakstall og vridningen av kvalifiserte søkere til å ha en tydeligere samfunnsvitenskapelig bakgrunn enn tidligere. 

Spørsmål om etterfylling og mulighet for manuell supplering av studenter etter 2. suppleringsrunde. Runar vil sjekke dette til neste møte.

I tilfelle manuell supplering ønskes det at dette i særskilt grad kan rettes mot studenter fra offentlig admin og ledelse.

Sak 7 (19/2017) Valgfag ved programmet

Jan Erling gir innspill på epost etter møtet. Øyvind foreslår å se på emner innen RETKOM, der det kan være mer relevante emner for OLA-studenter.

ORIENTERINGSSAKER

Sak 8 (20/2017) Periodisk programevaluering og tilsynssensor

Runar redegjør.

Sak 9 (21/2017) URKUND plagiatsystem

Runar redegjør.

Sak 10 (22/2017) Saker fra studentene

Ingen saker

EVENTUELT

Lars Erik redegjør for et ønske om å legge om fra to sensorer på alle eksamener til en sensor.

Øyvind har følgende oppsett for sine emner: en ekstern har sensur, og sender over  tvilstilfeller + topp og bunn-kandidater til Øyvind. Denne løsningen funker fint, men eksamen er avholdt analogt enn så lenge. Et uavklart spørsmål med kryss-sensur blir da Inspera. Dette opptar flere institutter og fakultetet er informert og ser på saken.

Publisert 3. okt. 2017 12:47 - Sist endret 3. okt. 2017 12:49