Protokoll for programrådsmøte 6.4.2018

Sted: Instituttstyrerommet 221 Harriet Holters Hus

Tid: 06.04.2018, klokken 10:00-12:00

Tilstede: Lars Erik Kjekshus (programrådsleder), Inger Marie Hagen, Lars Klemsdal, Jan Erling Klausen, Øyvind Ihlen, Mounir El Hamouti og Siri Nicoline Andersen (studentrepresentanter), Runar Forsetløkken (sekretær)

Vedtakssaker

Sak 1 (03/2018) Godkjenning av dagsorden og referat fra sist møte 

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

Sak 2 (04/2018) Godkjenning av pensum for høstens emner

Emneansvarlig redegjør.

OLA4000 – mindre justeringer. Skjerp opp referansestilen.

OLA4020 – en del endringer, tilbake til det det var opprinnelig. Praktisk metode ivaretas gjennom valgfag. Tilbake til metodologi forstått som grunnlagsproblemer og grunnforståelse. Pensum reflekterer dette. Tematisere teoriens rolle i samfunnsvitenskapen. Rettes inn mot organisasjons og arbeidslivskonteksten – samspill med OLA4000.

Øyvind Ihlen (ØI): 734 sider, hva er rammene? IMK har 800-1000. Lars Klemsdal (L): fortetta artikler, og mye orginialpensum gjorde at vurderingen ble gjort at dette var tilstrekkelig.

OLA4060 – Hovedfokus på endring. Forstå organisajoner som dynamiske størrelser. Styrket bit om læring, arbeidsliv fortsetter i stor grad som før. Utilsiktede konsekvenser går ut. Ellers i stor grad likt.

Mounir el Hamouti (MEH): en del eldre bidrag er lagt til, på bekostning av nyere? L: mye eldre står seg, grunnlagsartiklene må man ha med – klassikerstatus viser sentralitet for faget.  Lars Erik Kjekshus (LEK): Dette kan vi i større grad synliggjøre i undervisningen og vise nyere empiri som case. 

Vedtak: Pensum godkjennes for høstens emner

Sak 3 (05/2018) Godkjenning av emnebeskrivelser for OLA4020

Emneansvarlig orienterer

Emnebeskrivelsen er justert inn mot hva hovedpoenget med kurset er – se orienteringen rundt pensum over.

Vedtak: Emnebeskrivelse for OLA4020 godkjennes

Sak 4 (06/2018) Tilsynssensor - mandat og bestilling

Inger Marie Hagen (IMH): Formulering om vurderingen av 4090 – 30poengsoppgave er en fremmed fugl – ekstra viktig å få vurdert dette med 4090! Tiltredes av ØI. Fokus på det spesielle av med 30poengsoppgave og samspill med prosjektforum.

IMH: Vi kan be ham se hvordan OLA står i forhold til andre lignende master.

Vedtak: Programmet jobber de overnevnte punkter inn i bestillingen og konkretiserer arbeidet i møte med Døving

Diskusjonssaker

Sak 5 (07/2018) Dimensjonering av studieprogram ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

LEK orienterer. ISS har et skjevt bruk av undervisningstimer i forhold til antall ansatte og tilgjengelige ressurser. OLA, som de andre programmene, ble pålagt kutte 14,5%. LEK har utformet tilsvar, oppdatert svar sendes rundt i møtet. ISS går også fra 2 sensorer til 1,2 sensorer pr eksamen. Med sensorordningen tatt ut av tilsvaret kommer vi litt dårligere ut av det med tanke på kutt. Foreslår å kutte 232 timer, som er mindre enn det vi blir bedt om. Vanskelig å kutte mer i de undervisningsaktivitetene vi tilbyr. Mye er bundet i veiledning – liten kuttbar del. Hvis ikke aksept i styret for dette, må vi se på å kutte emner. Da er OLA4020 utpekt. Styret behandler dette 11. april.

ØI: 7 forelesninger på et 10 poengskurs, 7 seminarer er normen på IMK, gir 28 timer undervisning. LEK: OLA trenger en del ekstra for å sette likt grunnlag for alle våre studenter, tverrfagligheten kommer inn. ØI: ikke kutt i emnetilbud! men barber mer i undervisningstiden på de emnene vi har. LEK: vi bør kunne kutte litt mer, om vi må, men da begynner det å gå utover studiekvalitet. Der vi ligger veldig høyt er prosjektforum, men her er det ikke mye mening å kutte da det er eksterne krefter.

Studentene: skjerm 4000. Som introkurs er det viktig, og der er det mye tung teori som krever tid.

LEK: åpne opp for bruk av andre programmers emner på instituttet, slik at sosiologi og samfunnsgeografi-studenter som er interessert kan ta OLA4000 eller OLA4060. Innsparing også i at OLA-studenter tar metodeemner fra SOS, uten at det reflekteres i tallmaterialet.

LEK: diskutert å slå sammen OLA4020 og OLA4000 som et mulig sparetiltak. Noen utfordringer. Siri Nicoline Andersen (SNA): Det er godt forslag. Vi diskuterer med PU.

Orienteringssaker

Sak 6 (08/2018) Evalueringer av programmet

Runar Forsetløkken går gjennom programevalueringene fra 1. og 2. året.

MEH: ha seminar samme dag som forelsning, man velger jobbdag der man ikke har forelensing men seminar i 4000.LEK: logikken har vært at det blir en tung dag med både forelesningen og seminar, men godt innspill!

IMH: Spør man noe om OLA4090 seminarer i evalueringen? Dette ville være øverst på min liste over kuttforslag. RF: Nei, det spørres ikke om. SNA: vært vanskelig å gi fra seg uferdig arbeid midt i arbeidet– bedre å kjøre på sammen med veileder. IMH: Vanskelig å komme ut av veilederstimen, og gå over til seminaret. LEK: kanskje bedre bruk av ressursene å ha fellesforlesning på starten av semesteret. Se på å flytte ressursene til 3. semester og skissearbeidet.

Vi legger opp til en skikkelig evaluering av seminaret og ressursbruken i OLA4090.

ØI: bruker 5minutterslapper i forelsning for midtveistilbakemelding. Får tilbakemeldinger på papir i oppsummeringsforelesninger. Fungerer godt og gir et bredt tilfang av kommentarer.

LEK: i og med at vi ikke er pålagt å gjøre programevalueringer, kan vi privatisere mer på et enkelt emnet. Vi evaluerer programmets evalueringspraksis og ser på hvordan vi får det materialet vi trenger uten å drukne studentene.

Sak 7 (09/2018) Studiebarometeret

LEK: ca halvparten av kullet har svart. Kritiske studenter som syns vi kan strekke oss lenger, uten at studiebarometeret gir noen klare pekepinn på hvor forbedringspotensialet. Informasjon et punkt som særlig kan bli bedre.

Sak 8 (10/2018) Tverrfaglighet i programmet og Prosjektforumsprosjekt

LEK deler ut en presentasjon som ble holdt for Forum for studiespørsmål ved SV. Legges ved protokoll.

JEK: sitter i et organ i forskningsrådet, kan være relevante prosjekter som kan få støtte og være aktuelle for prosjektforum.

RF: en diskusjon man kan ha er om man skulle laget obligatoriske fordypninger. Mounir: da må det være flere fag å velge mellom i løpene enn det er i dag.

LEK: UV-fakultetet har bestemt at alle deres fag stenges for eksterne studenter – dette har vært populær valgfag for OLA-studenter.

IMH: om vi ønsker å ta fag hos andre, kan de komme til oss? LEK: ja, OLA4000 er åpent, og vi vil åpne OLA4060 og også muligens OLA4020.

Sak 9 (11/2018) Saker fra studentene

Ingen saker.

Eventuelt

Publisert 6. apr. 2018 14:23 - Sist endret 9. apr. 2018 10:36