Protokoll fra programråd i sosiologi

16. desember, kl. 10.15 - 11.15, Harriet Holters hus,møterom 241

Til stede: Katrine Fangen, Arne Mastekaasa, Mette Andersson, Torkild Hovde Lyngstad, Eivind Grip Fjær, Anna Schytte (vara studentrepresentant BA), Ingalill Herstad (studentrepresentant MA), Hilde Omberg (studiekonsulent BA), Bethina Strandberg-Jensen (sekretær, studiekonsulent MA)

Ikke til stede: Nicolai Borgen, Anne Krogstad

SAK 1
Saksnr. 40/15

Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 18. november, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtak:
Programrådet godkjenner saksliste og referat.

Saksdokumenter:

Referat fra møtet 18. november

 

 

SAK 2
Saksnr. 41/15

Vedtakssak

Spesialiseringsemner: Innføring av karakter på obligatorisk emneoppgave samt sensur med begrunnelsesskjema

Notat

Vedlegg 1: Notat fra PU

Vedlegg 2: Skjema for begrunnelse av eksamenskarakter

 

Vedtak:

Programrådet slutter seg til forslaget: Studentene får en karakter for den obligatoriske emneoppgaven og en karakter for den avsluttende skoleeksamen. Karakteren for emneoppgaven publiseres tre uker etter innlevering av emneoppgaven. Studentene får også publisert resultatet for skoleeksamen tre uker etter eksamen. Deretter blir begge karakterer slått sammen til én gjeldende karakter (emneoppgaven vekter 40% av karakteren og skoleeksamen 60% av karakteren). Sensor på emneoppgaven og sensor på skoleeksamen trenger ikke være de samme.

I tillegg fyller sensorene ut et skjema for begrunnelse av karaktergivingen, som studenten kan få etter sensur (se vedlegg 2, «Skjema for begrunnelse av eksamenskarakter»). Programrådet foreslår også at sensorene skriver en setning i skjemaet om hva som må forbedres i emneoppgaven. Skjemaet kan også innføres på seminarene. 

Endringen vil gjelde fra og med høsten 2016.

 

 
SAK 3
Saksnr. 42/15

Vedtakssak

40-gruppe i sosiologi: Endre obligatorisk krav til emnesammensetningen i gruppen

Notat

 

Vedtak:

Programrådet slutter seg til forslaget: SOS2001 og SOS1003 gjøres til valgfrie emner i 40-gruppen, på lik linje med SOS2001. SOS1001 vil være obligatorisk som tidligere for å sikre breddekunnskap til dem som velger 40-gruppen.

Endringen vil gjelde fra og med høsten 2016.

 

 
SAK 4
Saksnr. 43/15

Vedtakssak

Informasjonsbrev til sensorer til bedømming av bachelor- og masteroppgaver

Notat

Brev bacheloroppgaver

Brev masteroppgaver

 

Vedtak:

Programrådet vedtok de to informasjonsbrevene, men foreslo følgende endringer:

  • I BA-brevet bør det stå noen ord om at sensorene oppfordres til å avrunde muntlig eksamen med en prat med studenten om veien videre. Flinke studenter kan oppfordres til å søke seg videre på masterprogrammet i sosiologi. I brevet vil det også komme noen flere punkter om den praktiske gjennomføringen av muntlig eksamen. Kandidaten vil få opplyst karakteren for bacheloroppgaven i begynnelsen av muntlig eksamen, og ikke en eller to dager før slik det står skrevet i informasjonsbrevet.
  • I MA-brevet var programrådets medlemmer enige om at karakteroversikten ikke bør inkluderes i brevet da denne kan påvirke karaktergivingen. I tillegg fjernes kravet om selvvalgt spesialpensum for masteroppgaven fordi studentene ikke høres i dette på eksamen. På UiB har de også gått bort fra selvvalgt spesialpensum.

 

 
SAK 5
Saksnr. 44/15

Vedtakssak

Retningslinjer for skriving av semester- og emneoppgaver i sosiologi

Notat

Nåværende retningslinjer

Forslag til oppdaterte retningslinjer

 

Vedtak:

Programrådet synes Eivind Grip Fjær hadde laget et flott utkast til felles retningslinjer for skriving av semester- og emneoppgaver i sosiologi. Retningslinjene ble vedtatt med noen få endringer som Eivind skal se over. Blant annet omformulere avsnittet om argumentering på side 9.

Retningslinjene vil ikke gjelde metodeemner, samt bachelor- og masteroppgaver ettersom retningslinjene ikke omhandler datainnsamling. Programrådet vedtok også at det skal være en standard referansestil for sosiologi, slik den beskrives i retningslinjene fra Eivind. Referansestilen vil gjelde for alle emner, også bachelor- og masteroppgaven i sosiologi. 

Retningslinjene vil bli lagt ut på alle emnesider i sosiologi, samt oversettes til engelsk i løpet av januar.

 
SAK 6
Saksnr. 45/15

Diskusjonssak

Utveksling: gjøre det mulig for masterstudenter å dra på utveksling 2. semester

Notat

 

Momenter fra diskusjonen:

  • Det er vanskelig å finne utvekslingsavtaler som har helt lik programstruktur som masterprogrammet i sosiologi ved UiO. Det er særlig kvantitativ metode som ikke er likt bygget opp i utlandet. Oftest er det et sammensatt emne med både kvantitativ og kvalitativ metode. Det er mulig at det finnes flere relevante utvekslingsavtaler, men pr. i dag har UiO ikke dette i sitt avtaleregister. Dersom det skal lages nye utvekslingsavtaler bør de vitenskapelige ansatte ved ISS ha et samarbeid med det pågjeldende universitetet fra før. De ansatte med kompetanse i kvantitativ metode bør kontaktes for å høre om de vet om mulige universiteter vi kan inngå utvekslingsavtale med.
  • Programrådet diskuterte mulige løsninger til masterprogramstrukturen. Et forslag var blant annet å ha alle obligatoriske emner SOS4001, SOS4010 og SOS4020 første semester, slik at studentene kan dra på utveksling andre semester og ta valgfrie spesialiseringsemner i sosiologi. SOS4050 vil derved bli valgfritt og prosjektskissen til masteroppgaven må studenter skrive på egen hånd dersom de ønsker å dra på utveksling. Det vil imidlertid være vanskelig å ha SOS4001, SOS4010 og SOS4020 samme semester pga. emnenes størrelse (SOS4010 og SOS4020 har obligatorisk seminarundervisning og SOS4001 har forelesninger med spørretimer på á 3 timer to ganger i uka), samt fordi høstsemesteret er kort. En mulig løsning vil være å redusere antall forelesninger på SOS4001, evt. å droppe SOS4001 og flytte SOS4050 til høstsemesteret fordi mye sosiologisk teori gjennomgås på SOS4010 og SOS4020.
  • Et annet forslag fra et av programrådets medlemmer var å redusere masteroppgaven til 30 studiepoeng.
Undervisningsleder foreslo at saken følges opp videre av ny undervisningsleder, Anniken Hagelund.

 

 
SAK 7
Saksnr. 46/15

Orienteringssak

Vårens datoer for programrådet:

  • 03.02.2016
  • 02.03.2016
  • 06.04.2016
  • 04.05.2016
  • 08.06.2016

Programrådsmøtene avholdes onsdager kl.10.15-12.00 i møterom 221.

 

Programrådsmedlemmer for perioden 01.01.2016-31.12.2019 (medlemmenes funksjonstid 4 år):

I etterkant av programrådsmøtet har Anniken Hagelund besluttet at følgende medlemmer skal sitte i programrådsmøtet:

  • Anniken Hagelund (leder, undervisningsleder)
  • Mette Andersson (fast ansatt, forskningsleder)
  • Inger Furseth (fast ansatt)
  • Marianne Nordli Hansen (fast ansatt)
  • Nicolai Borgen (midlertidig ansatt)
  • Eivind Grip Fjær (midlertidig ansatt)
  • Studentrepresentanter for BA og MA (1 student fra hvert program)

 

 
SAK 8
Saksnr. 47/15

Eventuelt

Ingen saker.

 

 
Publisert 21. des. 2015 19:57 - Sist endret 18. des. 2017 15:01