SAK 1 Saksnr. 33/15 |
Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 7. oktober, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles. Vedtak: Saksdokumenter:
|
|
SAK 2 |
Orienteringssak Digital eksamen våren 2016 SV-fakultetet har fra og med høsten 2015 innført digital eksamen på sju utvalgte emner. Studentene medbringer sin egen laptop til skoleeksamen og bruker en fuskesikker nettleser som låser annen aktivitet på maskinen under eksamen. Med digital eksamen blir eksamen papirløs: studentene slipper å skrive eksamensbesvarelsen sin for hånd og sensureringen av eksamensbesvarelsene blir tidsbesparende. Våren 2016 skal det være digital eksamen på følgende fire sosiologiemner: SOS1120, SOS2300, SOS4200 og SOS4301. Tilleggskommentarer: Det vil være mulig å låne en pc til digital eksamen dersom studenter ikke har mulighet for å ta med egen laptop.
|
|
SAK 3 |
Vedtakssak SVMET1010: la emneoppgaven telle 60% og skoleeksamen 40%, i stedet for motsatt Vedtak: Programrådet slutter seg til forslaget. Endringen vil gjelde fra og med høsten 2016.
|
|
SAK 4 Saksnr. 36/15 |
Vedtakssak Ekstra innleveringsfrist for masteroppgaven Vedtak: Forslaget om å innføre en ekstra innleveringsfrist i februar, i tillegg til de ordinære fristene 15. mai, 30. juni og 1. november ble nedstemt. Å innføre en fjerde frist i februar vil være for ressurskrevende. I stedet opprettholdes de tre eksisterende fristene: 15. mai, 30. juni og 1. november. Det ble foreslått av et av programrådets medlemmer at studentene leverer den trykte masteroppgaven tre dager etter ordinær frist (den elektroniske versjonen av masteroppgaven må være lastet opp ved ordinær frist), slik at studentene får tre hele virkedager til å trykke masteroppgaven hos Reprosentralen og kan jobbe lengst mulig med oppgaven opp mot innleveringen. Studiekonsulenten har sett nærmere på en slik ordning, men ingen av de andre masterprogrammene praktiserer slik. Masterstudentene på sosiologi har to hele semestre til å skrive masteroppgaven og har dermed god tid til å planlegge oppgaveskrivingen og når de må ha oppgaven klar til trykking. Å ha to frister for den elektroniske utgaven og papiroppgaven vil være administrativt tidskrevende å holde orden på, i tillegg til at studentene senere i arbeidslivet må forholde seg til fastsatte frister. Studiekonsulenten har også undersøkt mulighetene for å kutte ut papirversjonen av masteroppgaven slik at studentene kun leverer den elektroniske utgaven av masteroppgaven ved innleveringsfristen og derved ikke trenger å forholde seg til Reprosentralens trykkefrist. Det er intet regelverk ved UiO som hindrer papirløs innlevering av masteroppgaven, men erfaringsmessig vil en del sensorer foretrekke papirversjonen av masteroppgaven. Vi beholder derfor ordningen slik den er nå med tre ordinære frister pr. år, samt at studentene må iberegne Reprosentralens trykkefrist.
|
|
SAK 5 Saksnr. 37/15 |
Vedtakssak Gjøre SOS2001 til et valgfritt temaspesialiseringsemne Vedtak: Programrådet slutter seg til forslaget. Saken var opprinnelig oppført som en diskusjonssak, men programrådets medlemmer forholder seg enstemmig positive til forslaget om å gjøre SOS2001 til et valgfritt temaspesialiseringsemne fra og med høsten 2016. Saken ble derved endret til en vedtakssak, etter godkjennelse fra programrådet. Å gjøre SOS2001 om til et valgfritt emne vil øke valgfriheten for studentene og det vil gjøre det lettere for studentene å velge spesialiseringsemner på høsten.
|
|
SAK 6 Saksnr. 38/15 |
Diskusjonssak Sensorveiledninger
Innspill fra programrådet: Programrådet var enige om at det kan være vanskelig å lage en felles veiledning til hvordan man skal sensurere ved eksempelvis spesialiseringsemner, men at sensorveiledninger i stedet kan inneholde noen generelle tips til hvordan eksamensbesvarelsene bør vurderes. Programrådet foreslår følgende momenter som kan være med i gode sensorveiledninger:
Undervisningsleder foreslår at emneansvarlige framover vil få tilsendt disse tipsene, sammen med et eksempel på en god sensorveiledning. Det understrekes at ovenstående tips er rådgivende og ikke et absolutt krav til sensorveiledninger generelt. Undervisningsleder informerte også om at man på psykologi bruker kriterieskjemaer ved vurdering av studentenes emneoppgave der sensorene krysser av for hva som var bra eller mindre bra med tanke på oppgavens struktur, analytiske tilnærminger, etc. Studentene får dette skjemaet sammen med karakteren. Samme ordning kan innføres på sosiologi dersom det er ønskelig.
|
|
SAK 7 |
Eventuelt
|
Protokoll fra programråd i sosiologi
18. november, kl. 10.15 - 11.00, Harriet Holters hus, møterom 221
Til stede: Katrine Fangen, Arne Mastekaasa, Anne Krogstad, Mette Andersson, Torkild Hovde Lyngstad, Eivind Grip Fjær, Karoline Marie Aakenes (studentrepresentant BA), Ingalill Herstad (studentrepresentant MA), Hilde Omberg (studiekonsulent BA), Bethina Strandberg-Jensen (sekretær, studiekonsulent MA)
Ikke til stede: Nicolai Borgen
Publisert 3. des. 2015 14:16
- Sist endret 14. mai 2018 13:09