Protokoll fra programråd i sosiologi

18. november, kl. 10.15 - 11.00, Harriet Holters hus, møterom 221

Til stede: Katrine Fangen, Arne Mastekaasa, Anne Krogstad, Mette Andersson, Torkild Hovde Lyngstad, Eivind Grip Fjær, Karoline Marie Aakenes (studentrepresentant BA), Ingalill Herstad (studentrepresentant MA), Hilde Omberg (studiekonsulent BA), Bethina Strandberg-Jensen (sekretær, studiekonsulent MA)

Ikke til stede: Nicolai Borgen

 

SAK 1
Saksnr. 33/15

Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 7. oktober, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtak:
Programrådet godkjenner saksliste og referat.

Saksdokumenter:

Referat fra møtet 7. oktober

 

 

SAK 2
Saksnr. 34/15

Orienteringssak

Digital eksamen våren 2016

SV-fakultetet har fra og med høsten 2015 innført digital eksamen på sju utvalgte emner. Studentene medbringer sin egen laptop til skoleeksamen og bruker en fuskesikker nettleser som låser annen aktivitet på maskinen under eksamen. Med digital eksamen blir eksamen papirløs: studentene slipper å skrive eksamensbesvarelsen sin for hånd og sensureringen av eksamensbesvarelsene blir tidsbesparende. Våren 2016 skal det være digital eksamen på følgende fire sosiologiemner: SOS1120, SOS2300, SOS4200 og SOS4301.

Tilleggskommentarer: Det vil være mulig å låne en pc til digital eksamen dersom studenter ikke har mulighet for å ta med egen laptop. 

 

 

SAK 3
Saksnr. 35/15

Vedtakssak

SVMET1010: la emneoppgaven telle 60% og skoleeksamen 40%, i stedet for motsatt

Notat

Vedtak:

Programrådet slutter seg til forslaget. Endringen vil gjelde fra og med høsten 2016.

 

 
SAK 4
Saksnr. 36/15

Vedtakssak

Ekstra innleveringsfrist for masteroppgaven

Notat

Vedtak:

Forslaget om å innføre en ekstra innleveringsfrist i februar, i tillegg til de ordinære fristene 15. mai, 30. juni og 1. november ble nedstemt. Å innføre en fjerde frist i februar vil være for ressurskrevende. I stedet opprettholdes de tre eksisterende fristene: 15. mai, 30. juni og 1. november.

Det ble foreslått av et av programrådets medlemmer at studentene leverer den trykte masteroppgaven tre dager etter ordinær frist (den elektroniske versjonen av masteroppgaven må være lastet opp ved ordinær frist), slik at studentene får tre hele virkedager til å trykke masteroppgaven hos Reprosentralen og kan jobbe lengst mulig med oppgaven opp mot innleveringen. Studiekonsulenten har sett nærmere på en slik ordning, men ingen av de andre masterprogrammene praktiserer slik. Masterstudentene på sosiologi har to hele semestre til å skrive masteroppgaven og har dermed god tid til å planlegge oppgaveskrivingen og når de må ha oppgaven klar til trykking. Å ha to frister for den elektroniske utgaven og papiroppgaven vil være administrativt tidskrevende å holde orden på, i tillegg til at studentene senere i arbeidslivet må forholde seg til fastsatte frister.

Studiekonsulenten har også undersøkt mulighetene for å kutte ut papirversjonen av masteroppgaven slik at studentene kun leverer den elektroniske utgaven av masteroppgaven ved innleveringsfristen og derved ikke trenger å forholde seg til Reprosentralens trykkefrist. Det er intet regelverk ved UiO som hindrer papirløs innlevering av masteroppgaven, men erfaringsmessig vil en del sensorer foretrekke papirversjonen av masteroppgaven. Vi beholder derfor ordningen slik den er nå med tre ordinære frister pr. år, samt at studentene må iberegne Reprosentralens trykkefrist.

 

 
SAK 5
Saksnr. 37/15

Vedtakssak

Gjøre SOS2001 til et valgfritt temaspesialiseringsemne

Notat

Vedtak:

Programrådet slutter seg til forslaget. Saken var opprinnelig oppført som en diskusjonssak, men programrådets medlemmer forholder seg enstemmig positive til forslaget om å gjøre SOS2001 til et valgfritt temaspesialiseringsemne fra og med høsten 2016. Saken ble derved endret til en vedtakssak, etter godkjennelse fra programrådet. Å gjøre SOS2001 om til et valgfritt emne vil øke valgfriheten for studentene og det vil gjøre det lettere for studentene å velge spesialiseringsemner på høsten.  

 

 
SAK 6
Saksnr. 38/15

Diskusjonssak

Sensorveiledninger

Notat

SOS1001

SOS1003/S

SOS2300

SOS4020

SOS4301

 

Innspill fra programrådet:

Programrådet var enige om at det kan være vanskelig å lage en felles veiledning til hvordan man skal sensurere ved eksempelvis spesialiseringsemner, men at sensorveiledninger i stedet kan inneholde noen generelle tips til hvordan eksamensbesvarelsene bør vurderes. Programrådet foreslår følgende momenter som kan være med i gode sensorveiledninger:

  • Dersom det er mulig bør emneansvarlig ha lest et par eksamensbesvarelser før sensorveiledningen skrives slik at emneansvarlig har oversikt over hva som går igjen i eksamensbesvarelsene. I praksis vil dette ikke alltid være mulig ettersom eksamensbesvarelsene og sensordokumentene må sendes ut til sensorene så fort som mulig etter at eksamen er avholdt.
  • Sensorveiledningene bør være korte og ikke for detaljerte da det bør åpnes opp for at oppgavene kan besvares på ulike måter. Ved metodeemner kan sensorveiledningene være detaljerte.
  • Sensorveiledningene kan også inneholde noen ord om eksamensoppgavens vanskelighetsgrad og hva som bør vektlegges dersom en student vipper mellom to karakterer.

Undervisningsleder foreslår at emneansvarlige framover vil få tilsendt disse tipsene, sammen med et eksempel på en god sensorveiledning. Det understrekes at ovenstående tips er rådgivende og ikke et absolutt krav til sensorveiledninger generelt.

Undervisningsleder informerte også om at man på psykologi bruker kriterieskjemaer ved vurdering av studentenes emneoppgave der sensorene krysser av for hva som var bra eller mindre bra med tanke på oppgavens struktur, analytiske tilnærminger, etc. Studentene får dette skjemaet sammen med karakteren. Samme ordning kan innføres på sosiologi dersom det er ønskelig.

 

 

SAK 7
Saksnr. 39/15

Eventuelt

  • Eivind Grip Fjær fortalte at han ønsker å fjerne forelesningen om kvalitativ metodes historie fra SVMET1010 fra og med høsten 2016. Pensum av Eilert Sundt vil dermed utgå fra emnet. Tekster av Eilert Sundt er fra før pensum på SOS1000.
  • Hilde Omberg informerte kort om at Dag Album ønsker å legge til noen punkter om ferdigheter ("Hva lærer du?") i emnebeskrivelsen til SOS3090 våren 2016 ettersom det innføres justerende muntlig eksamen i dette emnet. Oppdatert emnebeskrivelse er publisert på emnesiden.
 
Publisert 3. des. 2015 14:16 - Sist endret 14. mai 2018 13:09