Protokoll fra Programråd i sosiologi

2. mars, kl. 10.15 - 11.00, Harriet Holters hus, møterom 221

Til stede: Anniken Hagelund (undervisningsleder), Mette Andersson, Inger Furseth, Nicolai Topstad Borgen, Ingrid Skinlo(studentrepresentant BA), Ingalill Herstad (studentrepresentant MA), Hilde Omberg (studiekonsulent BA), Bethina Strandberg-Jensen (studiekonsulent MA og programrådssekretær)

Ikke til stede: Eivind Grip Fjær, Marianne Nordli Hansen

SAK 1
Saksnr. 5/16

Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 3. februar, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtak:
Undervisningsleder informerte først om at sak 4 og 5 gjøres om til orienteringssaker. Programrådet godkjente saksliste og referat.

Saksdokumenter:

Referat fra møtet 3. februar

 

 

SAK 2
Saksnr. 6/16

Vedtakssak

Bytte semester for SOS4200 og SOS4402

Notat

Vedtak:

Programrådet vedtok at SOS4200 skal gå på høsten og SOS4402 på våren, i stedet for omvendt. Endringen vil gjelde fra og med høsten 2016.

 

 
SAK 3
Saksnr. 7/16

Diskusjonssak

Seminarundervisning - hvordan sikre større oppmøte?

Notat

Programrådet var enige om at det bør presiseres på emnesidene for emner med seminarundervisning som ikke er obligatorisk, at dersom man melder seg på en seminargruppe er man pliktig til å følge seminarundervisningen. I tilknytning til dette ble det foreslått å ha obligatorisk oppmøte på første seminar, og studenter som ikke møter på første seminar fjernes fra seminargruppen og fra seminargruppens Fronterrom.

 

 
SAK 4
Saksnr. 8/16

Orienteringssak

Separate kandidatnummer for skoleeksamen og emneoppgaver

Notat

Saken var opprinnelig oppført som en diskusjonssak, men ble gjort om til en orienteringssak av undervisningsleder etter anvisning fra instituttledelsen. Det handler om den praktiske gjennomføringen av eksamen som programrådet ikke har myndighet til å bestemme.

Vi beholder derfor praksis slik den har vært fram til nå: studentene skal kun forholde seg til ett kandidatnummer for alle eksamensdeler i et emne. Å ha forskjellige kandidatnumre for emneoppgaven og skoleeksamen i et emne vil skape merarbeid for administrasjonen og forvirring blant studentene i en allerede stressende eksamenssituasjon.

 

 
SAK 5
Saksnr. 9/16

Orienteringssak

Endring i vedtak for sak 41/15 (kandidatnummer for emneoppgaven og skoleeksamen på spesialiseringsemner)

Notat

Saken var opprinnelig oppført som en vedtakssak, men ble gjort om til en orienteringssak av undervisningsleder etter anvisning fra instituttledelsen. Beklageligvis skjedde det en glipp på programrådsmøtet i desember da man vedtok å ha forskjellige kandidatnumre på spesialiseringsemner på bachelornivå. Konsekvensene var ikke undersøkt godt nok på forhånd. Det vil derfor være like kandidatnumre på emneoppgaven og skoleeksamen slik praksis allerede er på emner med flere eksamensdeler.

 
SAK 6
Saksnr. 10/16

Vedtakssak

Endre vurderingsform på SOS2001

Notat

Vedtak:

Programrådet vedtok at det innføres emneoppgave som en del av vurderingsformen for SOS2001 fra og med høsten 2016. Emneoppgaven som leveres i midten av semesteret vil telle 40% og skoleeksamen 60% av den samlede karakteren.

Programrådet diskuterte også å redusere skoleeksamen fra 6 til 4 timer. Programrådet virket positive til denne reduseringen og saken vil bli tatt opp som en vedtakssak på programrådsmøtet i april. Programrådet diskuterte også at det burde være en felles policy for hvilken type emneoppgave som gis på spesialiseringsemner. I sammenheng med dette oppfordret M.A. til en kartlegging av hvilke type emneoppgaver som gis.

 

 
SAK 7
Saksnr. 11/16

Eventuelt

  • Studentrepresentantene lurte på hvor studentene finner sensorveiledninger til eksamen. Programrådssekretær informerte om at sensorveiledningene publiseres i Fronterrommet for det aktuelle emnet etter sensuren er publisert. Studentrepresentantene ønsker at studiekonsulentene framover skal sende ut mail til studentene når sensorveiledningen er publisert slik at alle studentene får det med seg.
  • Undervisningsleder informerte om at på programrådsmøtet i mai vil vi diskutere oppbyggingen av masterprogrammet i sosiologi (undervisningsformer og typer eksamen), slik det ble oppfordret til på forrige programrådsmøte. Det vil også bli sammenlignet med andre utdanningsinstitusjoner som har masterprogrammer i sosiologi.

 

 
Publisert 14. mars 2016 10:46 - Sist endret 19. jan. 2017 12:31