Protokoll fra Programråd i sosiologi

8. juni, kl. 10.15 - 11.30, Harriet Holters hus, møterom 221

Til stede: Anniken Hagelund (undervisningsleder), Inger Furseth, Nicolai Topstad Borgen, Anna Schytte Sigaard (studentrepresentant BA), Adrian Rogne (studentrepresentant MA), Bethina Strandberg-Jensen (studiekonsulent MA og programrådssekretær)

Forfall: Mette Andersson, Marianne Nordli Hansen (Mette og Marianne hadde på forhånd sendt mail om at de støtter vedtakssakene), Eivind Grip Fjær, Hilde Omberg (studiekonsulent BA)

SAK 1
Saksnr. 21/16

Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 4. mai, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtaksforslag:
Programrådet godkjenner saksliste og referat.

Saksdokumenter:

Referat fra møtet 4. mai

Vedtak:

Programrådet godkjente saksliste og referat.

 

 

SAK 2
Saksnr. 22/16

Vedtakssak

Forslag om endring i emnekode for SOS2800 til SOSGEO2800

Det foreslås at SOS2800 "Flukt, migrasjon og flerkulturelle spørsmål" blir et felleskurs mellom samfunnsgeografi og sosiologi fra og med våren 2017. Emnekoden vil dermed bli endret til SOSGEO2800. Emneansvarlige vil være Mette Andersson. Emnet vil også bli gjort om til et engelsk emne, og engelsk tittel på emnet vil bli fremlagt for programrådet i sosiologi til høsten. Pensum for emnet vil også bli behandlet og vedtatt på høstens pensummøte for sosiologi.

Vedtak:

Saken ble vedtatt.

 

 
SAK 3
Saksnr. 23/16

Orienteringssak

Innkjøring av evalueringsskjema på eksamensoppgaver (spesialiseringsemner på bachelornivå)

Notat

Momenter fra programrådet under orienteringen:

Programrådet var enige i at det er lurt å teste ut evalueringsskjemaene som prøveordning på ett emne først (SOS2001) høsten 2016 før det eventuelt rulles ut på alle spesialiseringsemner til våren. Det ble satt spørsmålstegn om skjemaet vil fungere i praksis og gi den type tilbakemelding studentene ønsker. Det ble også uttrykt bekymring for at sensureringen vil bli mer tidskrevende både for sensorene og for administrasjonen med et slikt skjema. I den forbindelsen ville I.F. gjerne vite om sensorene fortsatt er pålagt å gi studentene ytterligere begrunnelse for karakterer eller om evalueringsskjemaet er ment å dekke det. Studiekonsulent for BA sjekker opp dette med fakultetet.

 

 
SAK 4
Saksnr. 24/16

Orienteringssak

Frafallstudie for bachelorprogrammet i sosiologi

Rapport (sendt pr. e-post til programrådsmedlemmene)

Presentasjon ved undervisningsleder

Momenter fra orienteringen:

  • En del frafall må vi regne med - en tendens på SV-fakultetet.
  • Vi gjør mye riktig fra før, men ting vi kan jobbe videre med er å gi tydelig informasjon på nettsiden om studieprogrammet i sosiologi. Studiekonsulent på BA har tilbudt seg å se over emnesidene på bachelornivå og se nærmere på språket slik at det vil appellere mer til studenter som kommer rett fra videregående skole.
  • Det kommer også fram i undersøkelsen at en del av studentene som sluttet var usikre på jobbmuligheter med utdanning i sosiologi. Noen av studentene har kanskje også hatt urealistiske forventninger til sosiologistudiet som ikke er profesjonsrettet slik som f.eks. sosionomutdannelsen er.
  • Studentene som deltok i undersøkelsen har heller ikke fått opplevd mange av de arbeidslivsrettede tiltakene som nå gjøres på studiet, slik som skyggeordningen på bachelor og mentorordningen på master. Vi har også gjennomført mange karriereintervjuer som er publisert på nettsidene. Karriereintervjuene kan bl.a. leses her.

 

 
SAK 5
Saksnr. 25/16

Vedtakssak

Vitenskapelig kontaktperson for nye masterstudenter

Notat

Vedtak

Ordningen ble vedtatt og vil gjelde fra og med høstsemesteret 2016. Undervisningsleder sender ut mail til staben om ordningen.

 

 
SAK 6
Saksnr. 26/16

Diskusjonssak

Vurderingsformer for spesialiseringsemner på masterprogrammet i sosiologi

Notat

Momenter fra diskusjonen:

  • I.F. mener at en bør se an hvilke type emne det er snakk om. Hjemmeeksamen fungerer bra på eksempelvis SOS3050, men vil ikke nødvendigvis for andre emner. Ingers erfaring er at mange studenter leser lite hvis eksamensformen kun er hjemmeeksamen. Muntlig eksamen rett etter jul er lite gunstig for både studenter og for de vitenskapelige, da det tar av deres forskningstid. Inger lurte også på hvorfor man ønsker hjemmeeksamen fremfor den nåværende ordningen med emneoppgave, som gir vel så mye trening i refleksjon og bruk av pensum. Inger mener også at dette er et tema som bør diskuteres blant alle vitenskapelige ansatte.
  • Studentrepresentanten for BA var ikke enig i studentene ikke leser all pensum ved hjemmeeksamen som eksamensform, men mener i stedet at studentene har såpass lite tid på seg til hjemmeeksamen at de er nødt til å ha lest all pensum før hjemmeeksamen. Personlig synes studentrepresentanten for BA at hjemmeeksamen er en mer spennende eksamensform enn skoleeksamen.
  • Studentrepresentant for MA var enig i at skoleeksamen og emneoppgaven som eksamensform i mange emner er en ensidig testform, men at det føles som en trygg testform. Å ha muntlig eksamen rett etter jul er heller ikke noe studentene ønsker.
  • Undervisningsleder informerte om at man f.eks. kan ha flervalgsprøver/multiple choice som en obligatorisk aktivitet slik at man oppnår en pensumsjekk før eksamen.
  • Undervisningslederen konkluderte med at vi fortsetter med på samle inn flere synspunkter om saken blant de emneansvarlige, eventuelt på et stabsmøte, og at saken vil komme opp på et senere programrådsmøte.

 

 
SAK 7
Saksnr. 27/16

Orienteringssak

Møtedatoer for høstens programrådsmøter

Onsdager kl.10.15-12.00

  • 24. august - endres til 31. august
  • 28. september (høstens pensumlister og emnebeskrivelser behandles på dette møtet)
  • 19. oktober (endringer av eksamensformer for våren 2017 må vedtas senest på dette møtet)
  • 7. desember

 

 

SAK 8
Saksnr. 28/16

Eventuelt

  • Willy Pedersens to emner, SOS2300 og SOS4301, tar en pause våren 2017 fordi Willy har forskningsfri.
  • Nicolai T. Borgen ønsker å lage en kartleggende undersøkelse i sommer om hvilken type jobb tidligere studenter får med henholdsvis bachelor- og mastergrad i sosiologi. Alle i programrådet var veldig positive til dette forslaget.

 

 
Publisert 20. juni 2016 08:59 - Sist endret 19. jan. 2017 12:24