Protokoll fra programråd i sosiologi

19. oktober, kl. 10.15 - 11.30, Harriet Holters hus, Instituttstyrerom 221

Til stede: Anniken Hagelund (undervisningsleder), Inger Furseth, Nicolai Topstad Borgen, Marianne Nordli Hansen, Mette Andersson, Eivind Grip Fjær, Torbjørn Skardhamar, Sigurd Eid Jacobsen (studentrepresentant BA), Stian A. Uvaag (studentrepresentant MA), Hilde Omberg (studiekonsulent BA), Bethina Strandberg-Jensen (studiekonsulent MA og programrådssekretær)

Til sak 2: Christian Hjort (studentrepresentant for lektorprogrammet), Lisa Utnem (studiekonsulent for lektorprogrammet)

Ingen frafall.

SAK 1
Saksnr. 36/16

Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 28. september, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtaksforslag:
Programrådet godkjenner saksliste og referat.

Saksdokumenter:

Referat fra møtet 28. september

Vedtak:

Programrådet godkjente saksliste og referat.

 

 

SAK 2
Saksnr. 37/16

Vedtakssak

Innføre justerende muntlig eksamen på SVLEP3090

Notat

Vedtak:

Det ble vedtatt å innføre justerende muntlig eksamen for SVLEP3090, gjeldende fra og med våren 2017.

 

 
SAK 3
Saksnr. 38/16

Vedtakssak

Emnebeskrivelse for SOSGEO4800 Globalisation, migration and religion

Emneansvarlig: Plamen Akaliyski

Ny emnebeskrivelse

Vedtak:

Emnebeskrivelsen for SOSGEO4800 våren 2017 ble vedtatt.

 

 
SAK 4
Saksnr. 39/16

Vedtakssak

Eksamensform for SOS4021 Research Designs for Causal Inference (nytt valgfritt metodespesialiseringsemne for mastestudenter)

Notat

Vedtak:

Det ble vedtatt å ha emneoppgave og muntlig eksamen som eksamensform på SOS4021, gjeldende fra og med våren 2017. De to eksamensdelene vurderes bestått/ikke bestått og må bestås samme semester. Det ble også vedtatt obligatorisk oppmøte på undervisningen. Studentrepresentantene anbefaler at opplegget for emneoppgaven konkretiseres og at man foretar en evaluering av hvordan emnet har forløpt våren 2017.

 

 
SAK 5
Saksnr. 40/16

Diskusjonssak

Omfang av masteroppgaven i sosiologi - evaluering av innføringen av kortere masteroppgaver

Notat

Undervisningsleder orienterte om den foreløpige gjennomgangen som nettopp har blitt gjort av innføringen av kortere masteroppgaver. Få/ingen studenter skriver artikkelformat, men man har fått større variasjon i lengden av masteroppgavener. Undervisningsleder har også sett nærmere på hvilken nedre grense andre programmer har for masteroppgaven:

  • Samfunnsgeografi: ingen nedre grense.
  • Statsvitenskap: min. 16.000 ord
  • Sosialantropologi: 35.000+/-
  • Kriminologi: 24.000-42.000 ord.
  • Psykologi: vanlig med 30-40 sider
  • TIK: 70-120 sider.
  • OLA: 15.000-25.000 ord (30 sp-masteroppgave)

De fleste av programrådets medlemmer var enige om at artikkelformatet vil være et for vanskelig format for de fleste masterstudenter å bruke i masteroppgaven. En av programrådets medlemmer uttrykte også bekymring for at det blir vanskeligere for sensorene å karaktersette masteroppgaver når det er et så stort spenn i masteroppgavenes lengde.

På bakgrunn av den foreliggende gjennomgangen oppfordrer programrådet til en grundigere evaluering av innføringen av kortere masteroppgaver. I evalueringen bør man ser nærmere på om sensorene opplever det som vanskeligere å karaktersette mindre oppgaver versus større oppgaver, hva studenter og sensorer opplever er forventet lengde til en masteroppgave, og at man foretar en sammenlign med andre utdanningsinstitusjoner. Et forslag til mandat vil bli lagt fram på neste programrådsmøte i desember. Undervisningsleder ønsker også innspill til hvem som har lyst til å sitte i arbeidsgruppen som utfører evalueringen. Evalueringen vil ikke ta opp spørsmålet om man bør innføre masteroppgaver på 30 studiepoeng på sosiologi som et alternativ til 60 studiepoengsmasteroppgaver - dette har blitt diskutert og avvist i programrådet tidligere.

 

 
SAK 6
Saksnr. 41/16

Vedtakssak

Innføring av mappeeksamen på spesialiseringsemnene (bachelornivå)

Notat

Vedtak:

Forslaget om å innføre mappeeksamen på spesialiseringsemnene på bachelornivå, gjeldende fra og med våren 2017, ble vedtatt. 3 stemte imot vedtaksforlaget (studentrepresentantene og M.N.H.) og 6 programrådsrepresentanter stemte for.

Søknad om godkjenning av mappeeksamen er nå sendt til fakultetet og må godkjennes før videre implementasjon.

Studentrepresentantene informerte på programrådsmøtet om at det har vært en del uenigheter blant studentene om hvorvidt man skal innføre mappeeksamen, i stedet for separat karaktersetting av skoleeksamen og emneoppgaven etter en 60/40-vekting. På PU sitt møte stemte de fleste studenter stemte dog imot å innføre mappeeksamen. Det kom også frem at det ikke har vært klart for studentene hva som menes med mappeeksamen.

På programrådsmøtet ble det konkretisert at innføringen av mappeeksamen foreslås både av faglige og administrative hensyn. Med mappeeksamen vil sensorene foreta en samlet og skjønnsmessig vurdering av både skoleeksamen og emneoppgaven. Studentene vil da få en samlet karakter for skoleeksamen og emneoppgaven, i stedet for å få separate karakterer for skoleeksamen og emneoppgaven som sensorene må vurdere hver for seg og deretter vektes opp mot 60/40. Studenter som har skrevet en god emneoppgave, men en dårlig skoleeksamen vil med separat karaktersetting risikere å ende opp med å få en dårligere samlet karakter, enn med mappeeksamen som gir sensorene mer rom for en skjønnsmessig og helhetlig vurdering av både emneoppgaven og skoleeksamen. Erfaringen denne høsten er også at 60/40-vektning med separat karaktersetting pr. eksamensdel medfører vanskeligheter med å finne nok sensorer fordi sensorene ofte ikke har kapasitet til å sitte i begge eksamenskommisjoner for oppgavene. I tillegg skaper det også dobbelt så mange runder med begrunnelser og klager pr. eksamensdel, i motsetning til mappeeksamen som kun har en samlet karakter.

M.N.H. uttrykte bekymring for at studentene ikke lenger vurderes anonymt på skriftlig skoleeksamen når mappeevaluering innføres. Undervisningsleder informerte om at regelverket ikke krever fullstendig anonymitet og at sosiologi også har to sensorer (inkludert ekstern sensor) pr. eksamensoppgave, noe som er mer enn det regelverket krever (det er kun krav om 1 sensor pr. eksamensdel når det er flere enn 20 studenter på et emne).

 

 
SAK 7
Saksnr. 42/16

Eventuelt

Ingen saker.

 

 
Publisert 27. okt. 2016 09:14 - Sist endret 19. jan. 2017 12:20