Protokoll fra programråd i sosiologi

31. august, kl. 10.15 - 11.00, Harriet Holters hus, møterom 241

Til stede: Anniken Hagelund (undervisningsleder), Inger Furseth, Nicolai Topstad Borgen, Marianne Nordli Hansen, Mette Andersson, Sigurd Eid Jacobsen (studentrepresentant BA), Ingunn Netland Torgrimsen (tidligere studentrepresentant BA), Simen Danielsen Torgersrud (vara studentrepresentant MA), Hilde Omberg (studiekonsulent BA), Bethina Strandberg-Jensen (studiekonsulent MA og programrådssekretær)

Forfall: Eivind Grip Fjær

SAK 1
Saksnr. 29/16

Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 8. juni, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtaksforslag:
Programrådet godkjenner saksliste og referat.

Saksdokumenter:

Referat fra møtet 8. juni

Vedtak:

Programrådet godkjente saksliste og referat.

 

 

SAK 2
Saksnr. 30/16

Diskusjonssak

Programevaluering av studieprogrammene i sosiologi studieåret 2015/2016

Årsenheten i sosiologi

Bachelorprogrammet i sosiologi

Masterprogrammet i sosiologi

Momenter fra diskusjonen:

Undervisningsleder orienterte først om resultatene for programevalueringene. Svarprosent var lav for årsenheten og bachelorprogrammet, og en del bedre for masterprogrammet. Vi ser viktigheten av å sette av tid i undervisningen til å besvare undersøkelsen, noe som ble gjort på master. Det ble også satt spørsmålstegn ved om studentene får for mange forespørsel om evaluering, både emneevalueringer på alle emner samt den årlige programevaluering. Man kan eventuelt vurdere å lage mer varierte former for emneevalueringer. Studentrepresentantene ønsker at det også skal være mulig å velge ut obligatoriske emner som er gode og mindre gode i evalueringsspørreskjemaet på BA/årsenhet slik som det er gjort på master. Det savnes også generelt spørsmål om det fysiske læringsmiljøet. Spørsmålene for programevalueringene vil bli revidert til neste års evaluering.

På årsenheten og bachelorprogrammet er studentene generelt fornøyd med både teori og metode. Det er litt mer blandede tilbakemeldinger for seminarundervisningen. Studentene etterspør også bedre formidling av arbeidslivsrelevans. En del tiltak er allerede satt i verk, herunder skyggeordningen, karriereintervjuer og arbeidet studentenes arbeidslivsgruppe gjør.

På masterprogrammet er mange av studentene generelt fornøyd med studiet og synes også at det er mange engasjerte forelesere. Metodeemnene trekkes også frem som gode. Mange av studentene ønsker også her mer arbeidslivsfokus. Mentorordningen trekkes frem som et bra tiltak. 

En del av masterstudentene høsten 2014/2015 har ikke vært så fornøyd med SOS4001. Ordningen med spørretimer og en opplevelse av fragmentering trekkes fram, samtidig som det også er mye interessant pensum og mange gode forelesere. I 2016 har vi fjernet spørretimer og strukket emnet lenger utover i tid. Det er også aktuelt å gjøre en mer omfattende revisjon av emnet til neste år i forbindelse med at det vil komme nye emneansvarlige. Programrådet var enige om at det er viktig med medvirkning fra staben i denne prosessen.

Masterstudentene savner også flere spesialiseringsemner. Av instituttets satsningsområder er det særlig kultur og politisk deltagelse som er svakt representert i emneporteføljen. Vi ser også at det har vært for få spesialiseringsemner å velge mellom på høsten grunnet sykdom i staben. Studentene ønsker også at ph.d.-emner på 6 studiepoeng skal gi mer uttelling for masterstudentene slik at de kan innpasses som 10 studiepoengs-spesialiseringsemner i mastergraden i sosiologi. Det er ikke mulig å gi masterstudenter høyere poenguttelling for et phd-kurs, men 10 studiepoeng kan oppnås ved at vi gir emnet en egen kode og påbygningsdel for masterstudenter.  Undervisningsleder arbeider for at et metodespesialiseringsemne på ph.d.-nivå til våren kan tilrettelegges for masterstudenter på denne måten. Det er fra før også mulig å få innpasset masteremner fra andre institutter som spesialiseringsemner dersom emnet har noe sosiologi på pensum.

Medlemmer i programrådet satte spørsmålstegn ved om samarbeidsemnene mellom sosiologi og samfunnsgeografi (SOSGEO-emner) er noe studentene virkelig er interessert i og har etterspurt. I stedet ønsker noen medlemmer i programrådet smalere sosiologiemner som passer bedre til den sosiologiske fagprofilen.Det ble også spurt om hvor mange sosiologimasterstudenter som har meldt seg på SOSGEO4301 høsten 2016 (5 studenter har meldt seg på). SOSGEO-emnene i høstsemesteret er heller ikke tilpasset bolkeundervisningen på sosiologiprogrammet, noe som også  kan forklare den relativt svake interessen. Det er god oppslutning rundt SOSGEO4800 som går på våren.

Noen medlemmer i programrådet uttrykte bekymring for om man lar seg styre for mye av studentevalueringer. Et eksempel som ble trukket fram er SOS2001-debatten som er ført på sosiologen.no den siste tiden. Flere medlemmer i programrådet var enige om at man bør ha stabsmøter om hva som er viktig i sosiologiutdanningen, slik at viktige debatter ikke kun føres i programrådet.

 

 
SAK 3
Saksnr. 31/16

Eventuelt

Undervisningsleder orienterte kort om planen videre for de neste programrådsmøtene.

Møtet 28. september omhandler høstens pensumlister og emnebeskrivelser.

Møtet 19. oktober er siste frist for endring av eksamensformer for våren 2017.

Møtet 7. desember er programrådets siste møte dette semesteret.

Saker kan meldes inn senest en uke før.

 

 
Publisert 9. sep. 2016 08:43 - Sist endret 19. jan. 2017 12:22