Protokoll for programråd i sosiologi

19. april, kl. 10.15 - 12.00, Harriet Holters hus, instituttstyrerom 221

Til stede: Anniken Hagelund (undervisningsleder), Inger Furseth, Eivind Grip Fjær, Marianne Nordli Hansen, Mette Andersson, Torbjørn Skardhamar, Sigurd Eid Jacobsen (studentrepresentant BA), Stian A. Uvaag (studentrepresentant MA), Hilde Omberg (studiekonsulent BA), Jord Nylenna (studiekonsulent MA og programrådssekretær), Rannveig Kaldager Hart og Are Skeie Hermansen

 

SAK 1
Saksnr. 11/17

Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 29. mars, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtaksforslag:
Programrådet godkjenner saksliste og referat.

Saksdokumenter:

Referat fra møtet 29.03.2017

Vedtak:

Programrådet godkjente saksliste og referat.

 

 

SAK 2
Saksnr. 12/17

Vedtakssak

Endring av pensum og emnebeskrivelser høsten 2017

Saksdokumenter:

Notat om pensum

 

SOS4013

Pensum

Emnebeskrivelse

Referat:

MNH orienterte. IF savnet setninger om relevans for arbeidslivet i emnebeskrivelsen, MNH sa seg enig i dette.

 

SOS4100

Pensum og emnebeskrivelse

Referat:

ASH orienterte. Kommentar fra MA om at en artikkel overlapper med SOSGEO2800. Programrådet mente det var uproblematisk da omfanget var så lite, men var enige i at overlapp bør unngås, og at dette bør rettes opp til neste år.

 

SOS4200

Pensum (ingen endringer)

Emnebeskrivelse (ingen endringer)

Referat:

Undervisningsleder orienterte, kurset har ingen endring.

 

Vedtak:

De emneansvarlige tar programrådets kommentarer til etterretning.

Programrådet vedtok pensum- og emnebeskrivelser med denne merknaden.

 

 

SAK 3
Saksnr. 13/17

Vedtakssak

Endring av vurderingsformer på SOS4010, SOS4020 og spesialiseringsemnene

Saksdokumenter:

Rapport

Notat

Referat:

Undervisningsleder presenterte forslaget og foreslo at SOS4010 og SOS4020 vedtas som skissert. Videre understreket undervisningsleder at det var noe usikkerhet i eksamenskomiteen om hva som var den beste løsningen for spesialiseringsemnene og oppfordret programrådet til å diskutere de tre alternativene.

MA og EGF argumenterte for alternativ 1 og 2. Disse mente nevnte alternativer tilbød gode ferdighetsøvelser, mulighet til å jobbe kumulativt og samtidig minsket arbeidsmengden for sensorer.

IF stilte seg negativ til alternativ 1 og 2 da disse ikke sikrer bredde og ikke gir studentene mulighet til å jobbe med et tema over tid. SAU istemte at studentene føler hjemmeeksamen som et kompromiss som ikke adresserer selve problemet med tid til å få fordypet seg i et tema. SAU sa videre at PU går inn for alternativ 3. Undervisningsleder sa seg enig i at studentenes mening i dette bør vektelegges og understreket at med en kort skoleeksamen kan man benytte seg av de mulighetene for ulike oppgaveformer som Inspera tilbyr. TS sa at alle forslagene var gode men at han helst vil gå for alternativ 3.

RKH kom med en saksopplysning om at en formulering på punkt 2 «Et kort notat om kvasieksperimentelle teknikker» endres til «Et kort notat om regresjonsteknikker som dekkes av pensum, men som det ikke er labøvelser knyttet til». JJHN sa dette skulle bli ordnet.

MA stilte spørsmål om studentene har mulighet til å få veiledning på emneoppgavene. Undervisningsleder svarte at det er satt av 1 time til dette og at emneansvarlige bør bli tilsendt et skriv om hvordan de skal forholde seg til emneoppgavene.

Vedtak:

Programrådet vedtok endringen av SOS4010 og SOS4020.

Programrådet vedtok alternativ 3 for endring av spesialiseringsemnene.

Undervisningsleder legger fram forslag til retningslinjer for eksamensarbeid på spesialiseringsemnene på neste programrådsmøte.

 

 

 

SAK 4
Saksnr. 14/17

Vedtakssak

Retningslinjer for MA-oppgavens lengde

Saksdokumenter:

Rapport

Notat

Referat:

Undervisningsleder orienterte om forslaget om å endre masteroppgavens omfang til mellom 28 000 – 36 000 ord.

Vedtak:

Programrådet vedtok endringen.


 

 

 

SAK 5
Saksnr. 15/17

Diskusjonssak

Opprette leseemne på masterprogrammet i sosiologi

Notat

Referat:

SAU orienterte. Forslaget ble godt mottatt av medlemmene i programrådet og undervisningsleder foreslo at en komite bør settes ned for å se på oppbygningen av masterprogrammets og herunder vurdere dette forslaget og. Undervisningsleder påpekte videre at det kan utgjøre et dilemma hvis lesemenet betyr at det totale antallet emner tilbudt i programmet må reduseres pga lavere deltakelse.  

 

SAK 6
Saksnr. 16/17

Eventuelt

Referat:

EGF foreslo å diskutere muligheten for å lage et skrivekurs for studenter som ønsker å skrive artikkel basert på masteroppgaven. Dette ble godt mottatt av programrådet, og undervisningsleder foreslo at dette bør settes i gang tidlig neste semester. EGF tar ansvar for dette.

 

 

Publisert 12. mai 2017 11:47 - Sist endret 20. juli 2023 15:12