SAK 18 (18/2016) Godkjenning av innkalling og dagsorden
Innkalling og dagsorden ble godkjent. 1 O-sak til eventuelt.
SAK 19 (19/2016) Godkjenning av protokoll fra programrådsmøtet 04.05.2016
Protokollen ble godkjent.
Vedtakssaker
SAK 20 (20/2016) Emnebeskrivelse og pensum UTV3091
Endringsforslag ble vedtatt: I emnebeskrivelsen utvider vi obligatoriske forkunnskapskrav til å inkludere "metodeemne fra valgt fordypning".
Pensum: studentene etterspør mer 'gender'. Formidles til forelesere V17 på UTV3091.
JTL: ønsker å fjerne Kiely, R., Goel/Shankar er blitt borte fra nettet, ønske om å erstatte Løvås. Siste oppdatering: Goel/Shankar-art. ble funnet, men ikke erstatning på statistikk. Løvås beholdes 1 år til.
SAK 21 (21/2016) Opptaksrammen til UTV
Vedtatt å senke rammen til 50 studieplasser fra og med 2018, da frist for 2017 er utløpt.
SAK 22 (22/2016) Inntakskrav for UTV-studenter til Master in Human Geography ved UiO
Forslag om endring i inntakskrav Master in Human Geography vedtatt, med én kommentar: JTL - fare for lavere insentiv til å satse på UTV-emnene (UTV1000 og UTV2000) da disse ikke vil telle i karakterutregning for opptak.
Diskusjonssaker
SAK 23 (23/2016) Inntakskrav for UTV-studenter til de disiplinære masterprogrammer ved samarbeidsenhetene
Oppfølging av spørsmålet om inntakskrav for UTV-studenter til masterprogrammet i samfunnsøkonomi, i sosialantropologi og i statsvitenskap: Programrådsmedlemmene vil ta dette tilbake til sine miljøer og komme med tilbakemelding. På ØI er ønsket inntakskrav allerede iverksatt, ved ISV likeså. SAI har krav om høyere inntakskrav for UTV-studenter.
Orienteringssaker
SAK 24 (24/2016) Programutvalgets aktiviteter
-
Godt gjennomført fadderuke, engasjerte og sosiale studenter, alle 12 i PU var faddere.
-
Hyttetur i sept. over 2 netter, vellykket. Samarbeid med programleder og st. konsulent.
-
UTV-dag 19.10., arbeidsliv og Brexit-panel + felles fest med Kulkom om kvelden.
-
Tverrfaglig Halloween-fest med SOSANT.
-
Gangfest med andre PU'er planlegges.
-
Miljøforedrag kommer.
-
Større sponsede lunsjer 1 gang pr måned. Flere kommer.
SAK 25 (25/2016) Emneevaluering UTV3091 vår 2016
-
Omtrent 40% har svart, ønske om høyere svarprosent. KD melder om god respons der evalueringer utføres i undervisningstid. UTV tester å utføre emneevaluering UTV3091 V17 i undervisningen. Midtveisevaluering UTV1000 og UTV2000 ble utført i seminarer nå i høst.
-
KD: oppfordring om å bruke treffetiden til ansatte!
-
Evaluering viste til noe misnøye med selve struktur på emnet, programleder gikk gjennom historikk for hvorfor semesteret er delt inn slik det er. Ønske fra studenter og innført for ca 2-3 år siden. Innspill fra programrådet om at oppsett virker logisk ut fra feltkomponent i midten. UTV3091 fortsetter som før v17.
-
Mer oppgave-/skrivetrening ønskes - eget seminar om dette til våren er notert.
-
Kollektive veil.grupper på maks 10 studenter vurderes innført V17, som supplement til individuell veiledning.
Emneevaluering vil legges ut på programsiden, under studiekvalitet. Spesifikke oppfølgingspunkter vil markeres i starten av rapporten, synliggjør for studenter hva man tar tak i og at det nytter med evalueringer.
SAK 26 (26/2016) Masterløp i utvikling ved UiO
Ferdig masterside. Hensikt med siden er å fasilitere informasjon om mulige veier til å studere utvikling i et utvalg disiplinære mastergrader ved SV-fakultetet.
Kun litt flikking på ordlyd gjenstår, i samarbeid med nettred. på fakultetet.
SAK 27 (27/2016) Innspill fra programrådet til rekrutteringsaktiviteter
-
Åpen Dag - ny og catchy forelesning ønskes som kan lokke potensielle studenter.Gjerne fra enten SAI, ØI eller ISV.
-
Utdanningsmesser - stemning i programrådet for at PU-repr./3.-års studenter stiller på dette for UTV. Finnes i dag ingen øremerkede skolebesøkere for UTV. St.konsulent sjekker opp lønn med ledelsen ved ISS + videre oppfølging av tiltaket med fakultetet og internt på ISS.
-
Video ala Kulkom og SGO ble foreslått. Avhengig av ressurser. Følges opp ved ISS.
Eventuelt
Ekstra O-SAK 28 (28/2016) : Midtveisevaluering UTV1000
Programleder orienterte. Det ønskes kortere tid til studentpresentasjoner og mer diskusjon og oppsummering. Andre innspill angående sammenheng mellom pensum og forelesninger tas til etterretning.