-
-
Øksnes, Janne; Nygaard, Egil & Klomstén, Anne Torhild
(2023).
LY podden: Folkehelse.
[Internet].
Spotify.
-
-
-
-
-
Nygaard, Egil; Ystrøm, Eivind; Nes, Ragnhild Bang; Røysamb, Espen; Klomsten, Anne Torhild & Bjørnebekk, Gunnar
[Show all 8 contributors for this article]
(2022).
Effekt av det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring
.
-
Nygaard, Egil; Edvoll, Maud & Havighurst, Sophie Seychelle
(2022).
Hvem endrer seg mest, de fornøyde eller de som er mindre positive til tiltaket? Foreløpige resultater fra implementering av Tuning in to Kids (TIK) i FUS barnehager.
-
Nygaard, Egil; Edvoll, Maud & Havighurst, Sophie Seychelle
(2022).
Foreløpige resultater fra implementering av Tuning in to Kids (TIK) i FUS barnehager.
-
Edvoll, Maud; Nygaard, Egil; Havighurst, Sophie Seychelle & Holme, Hanne
(2022).
Tuning in to Kids i norske barnehager.
-
Folstad, Siri Hausland; Edvoll, Maud & Nygaard, Egil
(2022).
Presentasjon av forskning rundt "The Effects of the Interdisciplinary Topic "Health and Life Skills" og "Child Mental Health Effects of Large-Scale School Curricular Changes: A Systematic Review" på webinaret “Mental distress among Nordic youth” .
Show summary
The interdisciplinary topic “Health and Life Skills” was implemented in all Norwegian schools in 2020. Have previous curricular change involving mental health been evaluated? The talk will introduce the current state of knowledge in Norway and abroad, and discuss possible consequences of including “Health and Life Skills” in Norwegian schools.
-
Edvoll, Maud; Folstad, Siri Hausland & Nygaard, Egil
(2022).
Faglig-pedagogisk dag: Evaluering av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring» i skolene .
-
Edvoll, Maud; Folstad, Siri Hausland & Nygaard, Egil
(2022).
Evaluering av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring» i skolene .
-
-
Folstad, Siri Hausland; Edvoll, Maud; Røsand, Ingvild; Ystrøm, Eivind; Klomsten, Anne Torhild & Nes, Ragnhild Bang
[Show all 9 contributors for this article]
(2022).
Child Mental Health Effects of Large-Scale School Curricular Changes: A Systematic Review.
-
Nygaard, Egil; Ystrøm, Eivind; Nes, Ragnhild Bang; Røysamb, Espen; Klomsten, Anne Torhild & Bjørnebekk, Gunnar
[Show all 7 contributors for this article]
(2021).
Effekt av det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring.
-
Nygaard, Egil; Edvoll, Maud & Havighurst, Sophie Seychelle
(2021).
Implementering av TIKs i norske barnehager.
-
Nygaard, Egil
(2021).
Hvordan tenke helsefremmende for PhD’er.
-
Nygaard, Egil; Edvoll, Maud & Havighurst, Sophie Seychelle
(2021).
Implementering av Tuning in to Kids i norske barnehager.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hilde, Hofslundsengen; Nygaard, Egil & Yaruss, Scott
(2021).
The Stuttering and Language Link in Children with Down syndrome .
-
Nygaard, Egil; Nes, Ragnhild Bang; Ystrøm, Eivind; Klomsten, Anne Torhild; Bjørnebekk, Gunnar & Folstad, Siri Hausland
[Show all 7 contributors for this article]
(2021).
Evaluering av implementering av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring» i norske skoler.
-
Nygaard, Egil
(2021).
Erfaringer fra møte mellom forskning og praksis ved evaluering av psykisk helsefremmende tiltak for barn.
-
Nygaard, Egil & Folstad, Siri Hausland
(2021).
Fagfornyelsen, det tverrfaglige temaet: Folkehelse og livsmestring.
-
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygaard, Egil; Hofslundsengen, Hilde Christine & Yaruss, Scott
(2021).
The stuttering and language link in children with Down syndrome.
-
-
Nygaard, Egil
(2020).
Kommunalt psykisk helsefremmende og forebyggende arbeid for barn.
-
Skavlan, Jenny & Nygaard, Egil
(2020).
Avkledd.
[TV].
NRK.
Show summary
Interview by Jenny Skavlan regarding group pressure among youth regarding cloths.
-
-
Handal, Marte; Andersen, Jannike Mørch & Nygaard, Egil
(2019).
Barn født av mødre som bruker opioider under svangerskapet.
-
-
-
Per Olav, Solberg & Nygaard, Egil
(2019).
De nye psykologene.
Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
ISSN 0332-6470.
56(4),
p. 228–229.
Show summary
Intervju
-
Kine Waaler, Kristoffersen; Liv Kolstad, Zehouo & Nygaard, Egil
(2019).
Helsefremmende arbeid i Stovner bydel.
-
Per, Halvorsen & Nygaard, Egil
(2019).
Tilpasser utdanningen til nye psykologroller.
[Internet].
Nettside til Norsk psykologforening.
Show summary
https://www.psykologforeningen.no/foreningen/nyheter-og-kommentarer/aktuelt/tilpasser-utdanningen-til-nye-psykologroller?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Medlemsnytt%20nr%202%20-%202019
-
Tommy, Sotkajærvi; Invild Stjernen, Tisløv; Christel, Sundsfjor; Nygaard, Egil; Dina Von, Heimburg & Kjerstin, Øye
[Show all 12 contributors for this article]
(2019).
Barnehageparadokset. Hvorfor er ikke gode, gratis barnehager tilgjengelig for alle?
-
Nygaard, Egil
(2019).
Helsefremmende og forebyggende arbeid.
-
Nygaard, Egil; Daniel, Bryne & Mikkel, Glimsdal
(2019).
Glutensensitivity and development in children with Down Syndrome: A cross sectional study.
-
Nygaard, Egil; Andersen, Jannike Mørch & Høiseth, Gudrun
(2019).
Long-term outcomes after prenatal exposure to methadone or buprenorphine: A meta-analysis.
-
Klomsten, Anne Torhild & Nygaard, Egil
(2019).
Exploring Education in Mental Health (EMH): A new approach for teaching mental health literacy among secondary school students in Norway. .
-
Nygaard, Egil
(2019).
Studentsnakk med Egil Nygaard.
[Internet].
Itunes.
Show summary
Ny episode av #studentsnakk er ute, og denne gangen har vi fått Egil Nygaard som er professor ved det psykologiske institutt ved UiO på besøk! Sammen med programledere Marte Øien og Sofie Bergstrøm snakker de om psykisk helse og forebyggende tiltak for å motvirke psykisk uhelse.
-
Nygaard, Egil
(2018).
Psykt student.
[Internet].
https://www.youtube.com/watch?v=UkSTomisYqs.
Show summary
Paneldebatt
-
Nygaard, Egil
(2018).
Helsefremmende og forebyggende arbeid:
Autisme, ADHD, Tourettes syndrom og narkolepsi.
-
Slinning, Kari & Nygaard, Egil
(2018).
20 års oppfølging av spedbarn eksponert for rusmidler i fosterlivet- hva har vi lært?
-
Nygaard, Egil
(2017).
Outcomes of youths born of mothers with heroin and poly-substances use during pregnancy.
-
Nygaard, Egil
(2017).
Hvordan går det med barn av mødre med rusproblemer under svangerskapet?
-
Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke & Walhovd, Kristine B
(2017).
Hvordan går det med ungdom som ble født av mødre med blandingsmisbruk under svangerskapet?
-
Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke & Walhovd, Kristine B
(2017).
Hvordan går det med ungdom som ble født av mødre med blandingsmisbruk under svangerskapet?
-
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygaard, Egil; Ostad, Johanne & Lyster, Solveig-Alma Halaas
(2017).
Vocabulary in children with Down syndrome.
-
-
Nygaard, Egil
(2017).
Long-term outcomes after prenatal heroin and poly-substance exposure. Results from 20 years follow up.
Show summary
There is almost a total lack of studies investigating the longitudinal outcome for children born of mothers with opioid and poly-substance abuse during pregnancy. The present study followed up the children previously studied and presented by Kari Slinning and Vibeke Moe. At an average age of 8 ½ years, the children completed cognitive tests (WISC), and caregivers and schoolteachers filled out questionnaires about the children’s behavior (ASEBA). In young adulthood (ages 17 to 21), they were administered 10 neuropsychological tests, completed diagnostic interviews and questionnaires about their behavior in addition to brain imaging. This presentation will concentrate on the cognitive and behavioral findings.
The children born of mothers who used heroin and poly-substances during pregnancy had worse IQ at 8 ½ years and at youth than the comparison group. The boys in the risk group had significantly and stable worse cognitive functioning than the comparison group from they were 1 year of age, whereas there were increasing differences over time for the girls up until 8 ½ years of age. At youth, the risk group had cognitive functioning within the normal range compared to population norms, but significantly worse than the comparison group. The differences in cognitive functioning seemed to be general rather than limited to specific problems such as executive functioning. There was a tendency for youths with few or early changes of caregivers, or being born of mother using the least number of drugs during pregnancy, to have the best cognitive outcomes.
Caregivers reports indicated that there was also an increase in behavioral problems in the risk group relative to the comparison group up until the children was 8 ½ years old. Both caregivers and teachers reported significant more problems in the risk group than the comparison group across a wide range of behavioral areas, particular with regard to attention problems. The group differences in behavioral and attentional problems were not significantly greater, and some were even significantly smaller than the group differences in general cognitive abilities.
The findings indicate that children born of mothers with opioid and poly-substance misuse during pregnancy have worse functioning in multiple areas, e.g. general cognitive functioning, behavior and attention. The findings indicate that these problems do not wane, but rather increase over time, relative to comparison groups.
-
Slinning, Kari; Nygaard, Egil & Walhovd, Kristine B
(2016).
Barn og unge av mødre med rusproblemer. Hvordan går det med dem? Resultater fra 20 år med oppfølging.
-
Nygaard, Egil
(2016).
Kognitiv utvikling fra 1 år til ungdomsalder hos personer født av mødre med opiat– eller blandingsmisbruk under svangerskapet.
-
Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke & Walhovd, Kristine B
(2016).
Kognitiv utvikling fra 1 år til ungdomsalder hos personer født av mødre med opiat– eller blandingsmisbruk under svangerskapet.
-
Nygaard, Egil; Walhovd, Kristine B; Slinning, Kari & Moe, Vibeke
(2015).
Hvordan går det med ungdom som ble utsatt for mødres opioid-og/eller blandingsmisbruk før de ble født?
-
Nygaard, Egil
(2015).
Hvordan eksponering av rus i mors mage påvirker deg senere i livet.
-
Nygaard, Egil; Walhovd, Kristine B; Slinning, Kari & Moe, Vibeke
(2015).
Hvordan går det med ungdom som ble utsatt for mødres opioid-og/eller blandingsmisbruk før de ble født?
-
Nygaard, Egil
(2014).
Hvordan går det med ungdom som ble utsatt for blandingsmisbruk før de ble født?
-
Nygaard, Egil & Walhovd, Kristine B
(2014).
Hvordan går det med ungdom som ble utsatt for blandingsmisbruk før de ble født?
-
Nygaard, Egil
(2014).
Hvordan går det med ungdom som ble utsatt for blandingsmisbruk før de ble født?
-
Walhovd, Kristine B & Nygaard, Egil
(2014).
Hjerne og kognitiv utvikling - perspektiver fra flere utvalg barn uten etablert risiko og barn født av mødre med rusproblemer.
-
Walhovd, Kristine B & Nygaard, Egil
(2014).
Nevrokognitiv utvikling: Dimensjonalitet og langtidsperspektiver.
-
Dyb, Grete; Glad, Kristin Alve; Nygaard, Egil & Thoresen, Siri
(2013).
A fine balance. How can we supply necessary support and outreach services and at the same time avoid interfering with survivors own coping efforts? .
-
Dyb, Grete; Jensen, Tine Kristin; Nygaard, Egil; Ekeberg, Øyvind; Diseth, Trond H & Thoresen, Siri
(2013).
Post-traumatic stress reactions (PTSR) in survivors from a terror attack in Norway: Exploring the meaning of gender, age, traumatic exposure and social support in an unselected and highly exposed group. .
-
-
Dyb, Grete; Jensen, Tine Kristin; Thoresen, Siri; Glad, Kristin Alve & Nygaard, Egil
(2012).
Outreach and Follow-up in Norwegian Muncipalities After the 2011 Terror Attack.
-
Nygaard, Egil; Jensen, Tine Kristin & Dyb, Grete
(2011).
Association between family members posttraumatic stress reactions after the tsunami in South-East Asia December 26th 2004.
-
Nygaard, Egil
(2009).
A longitudinal study of posttraumatic stress reactions in Norwegian children and adolescents exposed to the 2004 tsunami.
-
Viana, Karine Maria Porpino; Gundersen, Anine & Nygaard, Egil
(2021).
Evaluation of Foreldrehverdag.no: a qualitative study.
Universitetet i Oslo.
-