Derfor elsker vi søte dyrevideoer

Vi blir rørt. Følelsen som blusser opp i oss er så sterk at den kan sammenlignes med å se en far bli gjenforent med datteren sin etter lang tid.

Kattunge.

Når vi ser bilder og videoer av søte dyr og babyer blir vi rørt, viser studien til Kamilla Knutsen Steinnes. Foto: fotoyorum via flickr. Lisens CC BY 2.0

– Noen kaller det å bli rørt. Typiske kjennetegn ved denne følelsen er at den fremkaller fysiske reaksjoner, som varme i brystet, tårevåte øyne og gåsehud, sier Kamilla Knutsen Steinnes ved Psykologisk institutt, UiO.

Mange, om ikke alle, har opplevd å bli rørt av en scene, som videoen av løven Christian som blir gjenforent med sine tidligere eiere. Plutselig kommer gåsehudfølelsen krypende nedover nakken. Øynene blir fuktige. Brystet blir varmt. Pulsen stiger.

– Vi er veldig følsomme for positive stimuli som søte dyr og babyer, fordi de vekker omsorgsbehovet i oss, og trigges av den følelsesmessige reaksjonen vi får av denne typen stimuli, forklarer Steinnes.

Binder oss sammen

Hun har skrevet en prisvinnende masteroppgave om denne lidenskapelige og positive følelsen som blusser opp i mange når de ser søte dyrevideoer, hvorfor disse videoene er blant de mest delte på sosiale medier og skaper så sterkt engasjement.

Kamilla Steinnes med Våg å Vite-prisen.
Kamilla Knutsen Steinnes med Våg å Vite-pris. Foto: Svein Harald Milde

Søt, yndig, nusselig og nett - kjært barn har mange navn. Barnlige og uskyldige trekk som store øyne, runde kinn, en liten nese og munn sees oftest hos barn og unge. De fleste oppfatter slike ytre egenskaper som søte.

Bilder og videoer av nusselige dyr og søte babyer i sosiale medier rangerer øverst på delelistene til YouTube, Facebook, Instagram og Snapchat, men hvorfor er de så populære?

– De vekker en ‘feel-good’ følelse i oss som vi ønsker å oppleve igjen og igjen. Det er en positiv følelse som vi gjerne deler med andre, svarer Steinnes.

Øker engasjementet

Hun mener også at videoene skaper en fellesskapsfølelse mellom mennesker.

I studien vekket blant annet en kort videosnutt av en kattunge sterke fysiske reaksjoner som tårer og gåsehud hos mange av deltakerne.

– Engasjementet som vekkes i oss, når vi ser søte kattunger og valper, tilsvarer den emosjonelle reaksjonen som andre mennesker får av sterkt rørende scener, som hjertegode og uselviske handlinger eller følelsesmessige gjenforeninger, understreker hun.

Denne lidenskapelige følelsen, som fremkaller så sterke fysiske reaksjoner, kaller forskerne for kama muta. Det er sanskrit for å bli beveget av kjærlighet. Vi kaller det å bli rørt.

Funnene høres kanskje overraskende ut, men denne kunnskapen er allerede godt utnyttet av film- og reklamebransjen og i miljøkampanjer.

– WWF bruker for eksempel babyseler og leopardunger i mange av sine kampanjer, legger Steinnes til.

Fikk pris

– Rørthetsfølelsen har frem til nå fått lite oppmerksomhet i vitenskapen, så Kamilla har bidratt med mer innsikt i forskningen på emosjoner, våre reaksjoner på søthet og hva som egentlig skjer når vi blir rørt, sier førsteamanuensis Beate Seibt.

Sammen med Alan Page Fiske og Johanna Katarina Blomster i The Kama Muta Lab, veiledet hun Steinnes under arbeidet med masteroppgaven og tror at studien kan brukes til å øke aktivisme og donasjoner til frivillige organisasjoner, samt motivasjonen for å jobbe med dyre- og barnevern.

Kamilla Knutsen Steinnes vant én av årets Våg å Vite-priser, som deles ut av Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, for masteroppgaven "Too Cute for Words: Cuteness Evokes the Kama Muta Emotion and Motivates Communal Sharing" (pdf).

Fakta om studien:

Kamilla Steinnes har kombinert fire delstudier; en intervjustudie, en korrelasjonsstudie (viser sammenhenger) og to eksperimenter.

Hun målte følelsesreaksjonene ved å spørre deltakerne om deres emosjonelle reaksjoner etter de hadde sett videoene.

Forsøkspersonene svarte at de fikk like sterke følelsesmessige reaksjoner av å se søte dyr, som gjenforeningsscenen gjorde i andre studier. Kama muta vekkes både av søte dyr (Steinnes' funn), så vel som gjenforeningsscener (funn fra andre studier).

Det er altså lignende følelsesmessige responser som trigges av disse stimuliene.

Om Kama Muta:

Studien viser at søte dyrevideoer er så populære på sosiale medier fordi vi blir rørt av å se dem. Denne følelsen, også kalt Kama Muta, er veldig sterk, positiv og sosial, så vi deler den gjerne med andre.

Således blir det en relasjonsbyggende følelse, eller «Vennskapsfølelsen», som styrker fellesskap og bånd mellom mennesker.

I media

Av Svein Harald Milde