Derfor elsker vi søte dyr

- Omsorgsbehovet i oss vekkes til live av søte dyr. Følelsene er faktisk like sterke hos noen som å se en far bli gjenforent med datteren sin etter lang tid, sier Kamilla Knutsen Steinnes ved Psykologisk institutt og vinner av årets Våg å Vite-pris i kategorien psykologi.

Kamilla Steinnes

Kamilla Knutsen Steinnes har skrevet masteroppgave om menneskers reaksjon på søthet. Foto: UIO

Too Cute for Words: Cuteness Evokes the Kama Muta Emotion and Motivates Communal Sharing er tittelen på Steinnes` masteroppgave. Hun har funnet ut at menneskers reaksjon på søthet- for eksempel på søte hunder-  har fellestrekk med det som skjer når vi blir rørt av andre stimuli, som for eksempel usedvanlig uselviske handlinger eller gjenforeninger.

Barnlige trekk som store øyne, runde kinn, en liten nese og munn sees oftest hos barn og unge. De fleste oppfatter slike ytre egenskaper som søte.

- Vi er veldig følsomme for disse egenskapene, da de vekker omsorgsbehovet i oss. Typiske kjennetegn er å få en varm følelse i brystet, tårevåte øyne og gåsehud, forteller Kamilla Knutsen Steinnes.

Testet for første gang

Denne reaksjonen forutsees i den såkalte kama muta-teorien, men har ikke blitt testet ut før. At søthet kan forårsake så sterke følelser virket nemlig ikke logisk verken for forskere eller andre.

Steinnes designet i forbindelse med masteroppgaven fire studier for å skape den perfekte sammensetningen av stimuli. Hun fant sterke bevis for at antakelsen i teorien var riktig.

Kamilla Knutsen Steinnes funn har dermed bidratt til mer innsikt i våre reaksjoner på søthet, og i hva som egentlig skjer når vi blir rørt. Funnene fra masteroppgaven kan brukes til å forstå og øke motivasjonen for å bidra i for eksempel dyrevern og i frivillige organisasjoner.

Masteroppgaven Too Cute for Words: Cuteness Evokes the Kama Muta Emotion and Motivates Communal Sharing kan leses her.

Utdrag fra begrunnelsen:

Kamilla Knutsen Steinnes viser i denne masteroppgaven at menneskers reaksjon på søthet- for eksempel på søte hunder-  har fellestrekk med det som skjer når vi blir rørt av andre stimuli, som for eksempel usedvanlig uselviske handlinger eller gjenforeninger. Denne reaksjonen forutsees i den såkalte kama muta-teorien, men har ikke blitt testet ut før. At søthet kan forårsake så sterke følelser virket ikke logisk verken for forskere eller andre.

Steinnes designet i forbindelse med oppgaven fire studier for å skape den perfekte sammensetningen av stimuli. Hun fant sterke bevis for at antakelsen i teorien var riktig. Hun har dermed bidratt til mer innsikt i våre reaksjoner på søthet, og i hva som egentlig skjer når vi blir rørt. Hennes funn kan brukes til å forstå og øke motivasjonen for å bidra i for eksempel dyrevern og i frivillige organisasjoner.

Publisert 9. nov. 2017 16:56 - Sist endret 3. apr. 2018 14:24