Publisert 9. okt. 2017 15:47

Denne hausten startar 15 unge forskarar frå heile Europa på doktorgraden sin i regi av det ARENA-koordinerte PLATO-nettverket. Dei stiller alle det same spørsmålet: Førte EU si handtering av finanskrisa til ei ny krise, som no utfordrar sjølve eksistensen til EU?

Publisert 5. sep. 2017 10:52

– Verden er i bevegelse, og det er både spennende og skremmende, sier professor emeritus i statsvitenskap Johan P. Olsen. – Vi hadde en lang periode hvor europeisk integrasjon ble sett på som noe uproblematisk. Så kom Brexit som et sjokk.

Publisert 2. juli 2017 07:00

22. juli-kommisjonen i Norge var lukket og dominert av direktører og eksperter. Kommisjonen for lagring av atomavfall i Tyskland var åpen og dominert av interessegrupper og politikere. Hva fungerte best?

Publisert 6. feb. 2017 13:22

Halvparten av alle jobber i Norge vil kreve en mastergrad innen de neste ti årene. Derfor blir det stadig viktigere å sørge for at universitetene lykkes, sier forskere ved ARENA-prosjektet FLAGSHIP til University World News (UWN).