English version of this page

NAV-skandalen i et større perspektiv

NAV-skandalen viste flere svakheter i nasjonale etaters forståelse og implementering av EU-retten. Hvordan skjedde dette og hva kan vi lære av det? ARENA arrangerte en workshop for å diskutere disse temaene.

Gruppebilde av de syv prosjektdeltakerne tatt i et klasserom.

Prosjektdeltakere Martin Moland, Ingunn Ikdahl, Alicia Noëllie Saes-Louarn, Andreas Eriksen, Fredrik Dybfest Hjorthen, Erik Oddvar Eriksen og Karin Hjorthen Zelano. (Foto: Siri Katrine Helland Stai/ARENA)

ARENA prosjektene COMPLEX og RETTS holdt en felles workshop 28. april hvor deltakerne diskuterte sentrale temaer rundt NAV-skandalen og EØS-relevans i norsk forvaltning. I NAV-skandalen kom det frem at NAV hadde praktisert EØS-reglene feil, noe som førte til at personer feilaktig ble anklaget og dømt for trygdesvindel.

– NAV skandalen er den største trygdeskandalen i moderne norsk historie, poengterer prosjektleder Erik O. Eriksen.

Gjennom presentasjon av resultater og forskningsartikler utviklet i prosjektet, hadde workshopen som mål å fremme dialog og diskusjon om administrativ adferd innen offentlig forvaltning og implementering av EØS-regulering, eller mangel på sådan.

Teoretisering av NAV-skandalen

Et sentralt tema innenfor prosjektene COMPLEX og RETTS er hvordan nasjonale etater bruker EU-retten. COMPLEX introduserer tre ulike måter å forstå hvordan etater praktiserer EU-retten og hvilke konsekvenser dette kan få. RETTS-prosjektet bruker på sin side det teoretiske rammeverket utviklet i COMPLEX til å analysere NAV-skandalen i detalj med mål om å utvikle et bredere rettssikkerhetsbegrep som er forståelig også utenfor jussen.

NAV-skandalen har vært mye diskutert både innenfor og utenfor akademia siden 2019. Workshopen startet med diskusjoner spesifikt om skandalen og hvordan man kan teoretisere praksisen som resulterte i en så utbredt feiltolkning av EØS. Forskerne la vekt på hvordan man kan identifisere og tolke prinsipper for å skape et rammeverk for begrunnelse i saksbehandling innenfor NAV.

Undersøker også andre politikkområder

–  Hvordan kan det ha seg at både jurister og offentlige tjenestemenn og kvinner mislyktes i å oppdage EØS-rettens relevans? Er dette noe vi også finner eksempler på fra andre saksområder?, spør Eriksen.

I tillegg til trygd, utforsker COMPLEX også andre politikkområder som markedsintegritet og miljøvern. Deltakerne diskuterte om det samme tilsynet med EØS-relevans finnes blant beslutningstakere i andre nasjonale etater og hvilke konsekvenser dette kan ha.

For å sette NAV-skandalen i et bredere perspektiv presenterte prosjektmedlemmene også foreløpige resultater fra intervjuer med beslutningstakere i etater, samt resultater fra en nasjonal undersøkelse om borgernes holdninger til EØS-implementering.

Artikler

‘Three modes of administrative behaviour: differentiated policy implementation and the problem of legal certainty’ av Erik O. Eriksen. Tilgjengelig her

‘Forvaltningen i teori og praksis: NAVs trygdeskandale i forvaltningsteoretisk belysning’ av Erik O. Eriksen. Upublisert.

‘Identifisering og tolkning av prinsipper: Rammeverk for analyse av begrunnelser i NAV’ av Andreas Eriksen. Tilgjengelig her

‘Rettssikkerhet gjennom begrunnelse: Nav og den offentlige bruken av fornuft’ av Andreas Eriksen and Erik O. Eriksen. Upublisert.

‘Fjords of Sovereignty: A case study of uneven application of EU directives in the Norwegian Environmental Agency’ av Alicia Noëllie Saes-Louarn. Upublisert.

Publisert 12. mai 2023 22:23 - Sist endret 30. jan. 2024 15:42