English version of this page

Møt ny Marie Curie-stipendiat ved ARENA

Elena Escalante-Block har ankommet ARENA som Marie Skłodowska-Curie-stipendiat, for å studere de store antitrust-sakene i EU-kommisjonen.

Elena Escalante-Block

Elena Escalante-Block kom til SV-fakultetet som MSCA-postdoktor i begynnelsen av mai. Foto: Erik Engblad/ UiO

– Store teknologifirmaer som Amazon, Google og Facebook har fått internasjonal oppmerksomhet på grunn av brudd på antitrustlovene, men Europakommisjonen kan regulere og motvirke denne urettferdige dominansen, sier Escalante-Block.

Med en slik dynamikk får antitrust-saker, ifølge postdoktoren, masse oppmerksomhet fra medier og blir dermed gjenstand for offentlig debatt og politisering av sakene.

Sunn konkurranse

Escalante-Block understreker at antitrust er et juridisk verktøy brukt av EU-kommisjonen for å føre en konkurransepolitikk som regulerer god forretningsskikk og ivaretar en åpen og fri konkurranse.

Antitrust-lovene forbyr avtaler mellom firmaer som ville begrenset konkurransen og misbrukt en dominerende posisjon i markedet. Brudd på lovene kan for eksempel være monopol (når ett selskap er det eneste på markedet som tilbyr et bestemt produkt), fusjoner (når to eller flere store firmaer slår seg sammen til et konsern og får dominans i markedet), eller karteller (selskaper som konspirerer om å danne en allianse for å begrense konkurransen ved å fikse prisene i markedet).

– EU-kommisjonen kan åpne formell etterforskning eller ta en beslutning vedrørende en antitrust-sak, når firmaer mistenkes for å misbruke sin markedsposisjon i Europa, sier Escalante-Block.

Hun viser til kontroversene rundt selskaper som Amazon, Google og Gazprom.

– Disse antitrust-sakene kan bli gjenstand for politisering i media. Noe som kan øke befolkningens bevissthet om antitrust-saker og påvirke hvordan folk stoler på EU-kommisjonens rolle og selskapene involvert i disse sakene.

Goliat mot Goliat

Escalante-Blocks prosjekt " Public Trust in Contemporary Europe: Trusting the Antitrust" (PROTRUST) skal undersøke hvordan politiseringen av antitrust-saker påvirker folks tillit til EU-kommisjonen, likeså de store selskapene.

For å klare dette vil hun analysere mediedekning i ulike land og gjennomføre spørreundersøkelser basert på medias framing av sakene.

– Målet med prosjektet er å studere politisering av EUs konkurransepolitikk, undersøke hvilken effekt medias framing har på konkurranse og antitrust-sakene, samt bygge bro mellom forskning på politisering og forskning på tillit.

Et målbevisst comeback

Elena Escalante-Block har faktisk gjestet ARENA før. Da hun var Marie Skłodowska-Curie-stipendiat i doktorgradsnettverket PLATO gjennom et Innovative Training Network (ITN).

– I løpet av min doktorgrad ved Sciences Po Paris, hadde jeg et kort forskningsopphold ved ARENA i 2018. Da ble jeg kjent med forskere og forskningsmiljøet ved senteret.

– Denne erfaringen ledet meg til å søke om MSCA ved ARENA i 2022, siden jeg ønsket å returnere og samarbeide tettere med forskerne her, sier hun.

Før Escalante-Block kom til ARENA i mai 2024, var hun postdoktor ved Universitetet i Antwerpen, der hun undersøkte politiseringen av EUs handelsavtaler.

– Hittil har min opplevelse av Oslo vært fantastisk! Jeg er glad i naturen og gleder meg over de rike mulighetene til fotturer rundt om byen

– I tillegg har alle ved SV og ARENA vært veldig hyggelige og gjort at jeg har følt meg velkommen, slik at overgangen ble enkel.

Åpner forskerkarrierer

Marit Eldholm
Marit Eldholm. Foto: UiO

– Elena er et godt eksempel på hvordan internasjonale og tverrfaglige nettverk kan åpne muligheter for unge forskere.

Det sier Marit Eldholm, seksjonssjef for Forskning og kommunikasjon ved SV-fakultetet. Hun kommer selv fra ARENA og deltok i det samme doktorgradsnettverket.

Escalante-Block var en av 15 stipendiater som tok ph.d. innenfor rammen av det EU-finansierte doktorgradsnettverket PLATO.

– Jeg er veldig glad for at Elena nå er tilbake i Oslo og bygger videre på sin sterke faglige profil, deler Eldholm.

Flere nye forskertalenter

Escalante-Block er den tredje MSCA-forskeren som starter opp et postdoktorprosjekt ved fakultetet i år.

Eldholm nevner også flere doktorgradsnettverk som fakultetet har fått gode gjennomslag på de siste par årene. I fjor startet prosjektene Coping with Varieties of Radicalization into Terrorism and Extremism (VORTEX) og European Social Science Genetics Network (ESSGN).

Nylig kom gladmeldingen om at to nye doktorgradsnettverk fikk støtte i sterk konkurranse om EU-midler.

– Vi mobiliserer våre fagmiljøer både til å søke individuelle postdoktorprosjekter og doktorgradsnettverk og har flere spennende søknader på trappene fram mot høstens frister.

– Jeg håper de nyankomne prosjektene er til inspirasjon for andre miljøer her på fakultetet, og at flere får øynene opp for MSCA-prosjekter som en mulighet til å rekruttere sterke internasjonale forskertalenter, appellerer Eldholm.

Publisert 24. mai 2024 00:08 - Sist endret 24. mai 2024 00:31