English version of this page

På vei mot «Polexit»? Demokratisk tilbakegang i Polen og EUs eksistensielle krise

Adam Bodnar, jurist og tidligere ombudsmann for menneskerettigheter i Polen, holdt årets ARENA-forelesning.

Polsk politi og folk med prideflagg.

Foto: Artur Widak/NurPhoto/Shutterstock/NTB

Siden lov- og rettferdighetspartiet (PiS) kom til makten i Polen i 2015, har de gjennomført en rekke reformer som har gitt regjeringen politisk kontroll over domstolene. Dette har ført til sterk kritikk både fra EU og norske aktører. Gjennom EØS-midlene gir Norge flere hundre millioner euro i støtte til utviklingsprogrammer i Polen, noe flere norske aktører har stilt seg kritiske til. I oktober 2021, vedtok en polsk domstol at nasjonal rett kan ha forrang over europeisk rett, noe som gjør at mange frykter en såkalt «Polexit». Adam Bodnar diskuterte den demokratiske tilbakegangen i Polen. Hvordan bør EU og Norge reagere?

Adam Bodnar

Adam Bodnar er en polsk jurist og professor. I 2015 ble han Polens Ombudsmann for menneskerettigheter. I denne stillingen brakte han flere lokale myndigheter til retten for å opprette såkalte LGBT-frie soner. Bodnar har mottatt Raftoprisen for sin jobb med å fremme fundamentale menneskerettigheter i Polen (2018), og Rule of Law Award fra the World Justice Poject for sitt arbeid med å styrke rettssikkerheten i vanskelige omstendigheter (2019). I April 2021 bestemte Polens grunnlovsdomstol at Bodnar måtte gå av som ombudsmann. Bodnar er professor og dekan ved det juridiske fakultet ved SWPS University of Social Sciences and Humanities i Warszawa.

Mer informasjon

Les også: Intervju med Bodnar om den demokratiske tilbakegangen i Polen.

Se forelesningsopptaket: – Uten rettsstaten kan EU kollapse.

Publisert 16. sep. 2021 11:07 - Sist endret 13. juni 2024 13:35