Arendalsuka: Norges handlingsrom under EØS-avtalen

Jarle Trondal og John Erik Fossum deltar i en paneldebatt arrangert av Universitetet i Agder under Arendalsuka 2023.

Image may contain: Sky, Boat, Watercraft, Water, Boats and boating--Equipment and supplies.

Illustrasjonsfoto: Stortinget | CC BY-NC-ND 2.0

Om arrangementet

Europa, EU og EØS er i rivende utvikling. Storbritannia har meldt seg ut av EU, Russland har gått til krig mot et land i Europa, og Europa har de siste årene gjennomgått kriser som COVID-19 og migrasjonskriser. Denne utviklingen har også konsekvenser for handlingsrommet til Norge - et handlingsrom det har vært mye debatt om i kjølvannet av "Trygdeskandalen". Norges Forskningsråd har derfor opprettet to nye sentre for EU- og EØS-rett som skal se nærmere på forholdet mellom europeisk og norsk rett. UiAs Jean Monnet Centre of Excellence inviterer til et panel, som er et første møte hvor begge sentrene og flere gjester vil diskutere Norges handlingsrom under EØS-avtalen.

Medvirkende

• John Erik Fossum, Professor, ARENA, Universitetet i Oslo
  • Christian Franklin, Professor, Universitetet i Bergen
  • Ingvill Helland Göller, Førsteamanuensis, Universitetet i Agder
  • Anne Pintsch, Førsteamanuensis, Universitetet i Agder
  • Ole-Andreas Rognstad, Professor, Universitetet i Oslo
  • Jarle Trondal, Professor, ARENA og Universitetet i Agder

Mer information om arrangementet her.

Universitetet i Agder

Publisert 28. juni 2023 15:00 - Sist endret 19. juni 2024 11:15