Om prosjektet
Da velgerne i Storbritannia stemte for å forlate EU, ble en av vår tids mest presserende politiske utfordringer hvordan vi skal rekonseptualisere europeisk integrasjon. Post-Brexit Europe: Lessons from the European Economic Area (PELEEA) har som formål å bidra til denne debatten med utgangspunkt i de unike og svært relevante erfaringene til Island, Liecthenstein og Norge, som har strukturert sin tilknytning til EU gjennom medlemskap i Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS).
Prosjektet er et Jean Monnet-nettverk finansiert av EU-programmet Erasmus+. Prosjektet ledes av Institutt for internasjonale relasjoner og Senter for studier av småstater (Universitetet på Island), i nært samarbeid med ARENA Senter for europaforskning, Universitetet i Cambridge og forskningssenteret ‘The Liecthenstein-Institut’.
Det toårige prosjektet vil inkludere en rekke workshoper og andre arrangementer i Oslo, Cambridge, Brussel og Reykjavik. Korte policy-anbefalinger vil bli publisert etter hver workshop. Målet på slutten av prosjektet er å publisere en bok som utforsker hva som må til for å bygge en vellykket modell for tilknytning til EU.
Partnere
- Institute of International Affairs (IIA) og Centre for Small State Studies, Universitetet på Island (Johanna Jonsdottir) (koordinator)
- ARENA, Universitetet i Oslo (John Erik Fossum)
- Department of Politics and International Studies, Universitetet i Cambridge (Julie Smith)
- The Liechtenstein-Institut (Christian Frommelt)
Finansiering![EU-flag](/arena/english/research/projects/antero/flag-yellow-low-res-193.jpg)
PELEEA er et Jean Monnet-nettverk finansiert av EU-programmet Erasmus+.
Prosjektperiode: 1. september 2017 – 31. august 2019.