Om prosjektet
Skipsbyggingsindustrien blir ofte sett på som et klassisk eksempel på økonomisk globalisering. I møte med tøff internasjonal konkurranse, særlig fra asiatiske bedrifter, ble skipsbygging i Europa sett på som en nedadgående industri. Etter EU-utvidelsene mellom 2004 og 2007 oppsto det nye muligheter for arbeidsgivere i verftsindustrien, som fra da av kunne utkontraktere deler av produksjonen, i tillegg til å bruke utsendt arbeidskraft og byråer i større grad.
I senere tid har rask teknologisk utvikling og strengere utslippskrav åpnet for nye produksjon- og ansettelsesstrategier, som igjen kan føre til økt behov for faglært arbeidskraft. Så langt vet vi lite om interaksjonene mellom økninger i produksjon som går på tvers av landegrenser og ansettelsesstrategier i et utvidet europeisk indre marked.
ShipGlobal undersøker produksjons- og ansettelsesstrategier i verftsbedrifter i Norge, Tyskland, Italia, Polen og Romania, og stiller følgende spørsmål:
- Hvordan påvirker endringen i regional økonomisk integrasjon (østlig ekspansjon) produksjons- og ansettelsesstrategier?
- Hvordan blir disse endringene forhandlet av lokale aktører?
- Hvordan påvirker teknologiske endringer ansettelsesstrategier?
Les mer
Les mer om prosjektet på ARENAs engelske nettsider.
Samarbeid
Fafo
Warsaw School of Economics
Universität Duisburg-Essen
Università deg Studi di Padova
European Trade Union Institute
Dublin City University
Scuola Normale Superiore
Institutt for Samfunnsforskning
Finansiering
ShipGlobal er fininasiert av Norges Forskningsråd.
Prosjektperiode: Oktober 2020 - oktober 2024