RECODE sommerskole inviterer søkere

RECODE-programmet inviterere PhD-studenter til en sommerskole med temaet "The Challenge of Complex Diversity: Theoretical and Empirical Perspectives from Europe and Canada".

PhD-studenter oppfordres til å søke på denne ukeslange sommerskolen som er organsiert av forskningsprogrammet RECODE og finansiert av European Science Foundation. Vertskap er Humanities Institute ved University College Dublin, fra 10. til 14. juni 2013. Reise- og overnattingskostnader dekkes.

RECODE, et tverrfaglig og komparativt forskningsprogram, har som mål å undersøke i hvilken grad transnasjonalisering, migrasjon, religiøs mobililiet og og kulturell differensiering innebærer en ny type sosial konflikt i post-industrielle samfunn (se RECODEs hjemmeside). Sommerskolen vil undersøke utfordringene ved kompleks diversitet gjennom teoretiske og empiriske tilnærminger fra Europa og Canada. Det ukeslange programmet betsår av forelesninger og seminarer innenfor de følgende fire tematiske områdene: 1) lingvistisk diversitet, 2) de-teritorialisert diversitet, 3) religiøs diversitet, 4) solidaritet utover nasjonalstaten.

Deltagende forelesere og seminarledere inkluderer Gianni D’Amato (University of Neuchâtel), Rainer Bauböck (EUI, Florence), Anette Borchorst (Aalborg University), Susanne Brauer (Paulus- Akademie Zürich), Linda Cardinal (University of Ottawa), John Erik Fossum (University of Oslo), Alain Gagnon (UQAM), François Grin (University of Geneva), Riva Kastoryano (CNRS-CERI-Sciences Po, Paris), Peter A. Kraus (University of Augsburg), Jocelyn Maclure (Laval University), Michel Seymour (U. Montréal), Birte Siim (Aalborg University).

Se våre engelske sider for mer info om temaområder og søknadsprosessen.

Publisert 8. feb. 2013 15:58 - Sist endret 25. apr. 2024 16:05