English version of this page

Det fjerde Erasmus+ nettverket innvilget

ARENA er en av ni partnere i et EU-finansiert Jean Monnet-nettverk som nylig er innvilget støtte. TARN blir det fjerde nettverket av denne typen ARENA deltar i.

Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) er et av de over 40 byårene EU har etablert

The Academic Research Network on Agencification of EU Executive Governance (TARN) lanseres i løpet av høsten. Det ledes av professor Ellen Vos ved Universitetet i Maastricht og professor Michelle Everson ved Universitetet i London Birkbeck og har ni partnere.

Dette er det fjerde Erasmus+ nettverket som etableres med ARENA som partner (de andre er ANTERO, PACO og PADEMIA).

TARN består av en tverrfaglig gruppe fra internasjonalt anerkjente fagmiljøer innenfor jus, sosiologi, statsvitenskap og offentlig administrasjon. Nettverket skal undersøke problemer som oppstår som følge av 'agencification', det vil si opprettelsen av byråer og tilsynsmyndigheter i EU. Tre områder vektlegges spesielt: Byråenes konstitusjonelle status, makt og legitimitet, deres rolle som globale aktører, og deres virkemåte og effektivitet.

Les mer om TARN på våre engelske sider

Fra ARENA deltar Jarle Trondal og Morten Egeberg i TARN-nettverket. Øvrige partnere er:

• University of Rome 'Tor Vergata' (Prof. Giacinto della Cananea)
  • European University Institute, Florence (Prof. Deirdre Curtin)
  • Institute for Advanced Studies, Vienna (Prof. Johannes Pollak)
  • University of Luxembourg (Prof. Herwig C. H. Hofmann)
  • Hertie School of Governance, Berlin (Prof. Christian Joerges)
  • Institut d'Etudes Politiques at Sciences Po, Paris (Prof. Renaud Dehousse)
Publisert 16. sep. 2015 09:19 - Sist endret 25. apr. 2024 16:08