Protokoll fra styremøte 16. november 2020

Møtet ble satt 16. november kl. 15.30, og hevet kl. 17.00. Møtet ble avholdt via Zoom.

Tilstede fra styret:

Magnus Gulbrandsen (styreleder)

Agnethe Dahl

Bjørn Høyland

Trym Nohr Fjørtoft

Geir Ove Kværk

Asimina Michailidou

Forfall: Asgeir Fløtre.

Tilstede fra ARENA:

Daniel Naurin (senterleder)

Ida Hjelmesæth (administrativ leder)

Tobias Bach (under O-sak 1)

Tilstede fra SV-fakultetet:

Fredrik Emil Olsbu (seniorrådgiver økonomi), til og med V-sak 3.

V-SAK 1: Godkjenning av dagsorden

Styremøtedatoer for neste år tas under eventuelt.

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

V-SAK 2: Godkjenning av protokoll fra styremøtet 12. oktober 2020

Vedtak: Protokollen godkjennes.

Protokoll fra styremøtet 12. oktober 2020

Orienteringssaker

O-SAK 1: Hva skjer ved ARENA?

Seniorforsker ved ARENA Tobias Bach presenterte forskningsprosjektet Trust in Governance and Regulation in Europe (TiGRE), et EU-finansiert prosjekt der ARENA er partner, etterfulgt av spørsmålsrunde. Senterleder Daniel Naurin informerte deretter om siste nytt fra senteret. Hjemmekontor gjelder for de aller fleste ansatte, mens et fåtall er innvilget tilgang til kontorene sine av ulike årsaker. Det jobbes for å avholde flere digitale arrangementer, vårens tirsdagsseminarer planlegges, digitale tirsdagslunsjer annenhver uke er introdusert og fredagsquizene er blitt gjenopptatt i digital form. Det ble videre informert om status for arbeidet med prosjektsøknader og planene fremover mot kommende frister. ARENA venter fortsatt på svar fra NFR for inneværende års søknader. Styret diskuterte deretter den pågående saken om ARENAs økonomiske situasjon, hvor arbeidsgruppen oppnevnt av fakultetet har ferdigstilt sin rapport som er overlevert dekanen. Saken skal videre opp på fakultetsstyremøtet 17. desember. Det ble utrykket forundring over at styret fortsatt ikke er involvert. Det ble også stilt spørsmål om adminstrativ leders rolle i arbeidsgruppen, der hun ikke deltar i arbeidsgruppen som representant for ARENA, men at dette kan fremstå slik. Det ble henvist til fakultetsstyrets vedtak om at arbeidet skulle gjøres i dialog med senteret. Styret understreket ønsket om å se og kommentere rapporten før denne går til fakultetsstyret. Styreleder tar ny kontakt med fakultetsdirektør. Senterleder informerte deretter om hovedpunkter fra sine samtaler med staben, og hvordan dette vil bli gjenstand for videre strategiske diskusjoner ved senteret. Videre ble forhold knyttet til rollen som koordinator versus partner i fremtidige prosjekter diskutert, og senterleder ba styret om innspill på muligheter knyttet til eget masterprogram. Styreleder ba om at temaene undervisning og oppsummering av ansattesamtaler blir satt opp som egne punkt på neste styremøte, og styret tok forøvrig saken til orientering.

Oversikt for øvrige orienteringssaker var vedlagt.

V-SAK 3: Budsjett 2021 og langtidsprognose

Senterleder la frem budsjettforslaget for neste år og tilhørende langtidsprognose. Budsjettet ble omtalt som ambisiøst men realistisk, der det forutsettes tilslag på ett av de seks innsendte prosjektsøknadene til NFR som fortsatt er uavklart, et fellesløftet-prosjekt, et MSCA-ITN, og et Horizon koordinatorprosjekt. ARENA planlegger flere søknader enn disse. Styret diskuterte rammebetingelser som den økte husleien som følge av den såkalte strategiske omrokkeringen i 2019,  som tilsammen utgjør fem millioner over langstidsperioden, der fakultetetet kompenserte ARENA for de økte kostnadene i 2020. Styret påpekte at timingen for å vedta budsjettet var vanskelig, både med tanke på den forestående diskusjonen om ARENAs økonomi i desember, samt utfallet av NFR-søknadene som forventes samtidig. Budsjettet ble foreløpig vedtatt.

Vedtak: Styret godkjenner budsjettet for 2021 og tar langtidsprognosen til orientering.

Budsjettnotat med langtidsprognose

O-SAK 2: Personalsaker

Oversikt over personalsaker siden forrige styremøte var vedlagt.

Styret tok saken til orientering.

Unntatt offentligheten, jfr. Offentlighetsloven § 25.

V-SAK 4: Eventuelt

Møtetidspunkt for 2021 ble kort diskutert. Det ble utrykket ønske om at møtene avholdes tidligere på dagen. Styreleder ba om liste over alternative datoer som forholder seg til fakultetets regnskapsavslutninger og andre relevante frister, som deretter vil bli distribuert på epost til styrets medlemmer.

V-SAK 5: Styrets fem minutter

Saken ble utsatt til neste møte da oppsatt møtetid var over.

Publisert 15. apr. 2020 13:54 - Sist endret 3. mars 2021 10:30