Protokoll fra møte i ARENAs styre 22. november 2021

Møtet ble satt mandag 22. november 2021 kl. 14.03, og hevet kl. 15.40. Møtet fant sted i ARENAs lokaler i Gaustadalléen 30A.

Tilstede fra styret:

Magnus Gulbrandsen (styreleder)

Agnethe Dahl

Asgeir Fløtre

Bjørn Høyland

John Erik Fossum

Trym Nohr Fjørtoft

Geir Ove Kværk

Tilstede fra ARENA:

Daniel Naurin (senterleder)

Ida Hjelmesæth (administrativ leder)

Craig Parsons (prosjektleder), under O-sak 1

Tilstede fra SV-fakultetet:

Fredrik Emil Olsbu (seniorrådgiver), under O-sak 2

Ordinære saker

V-SAK 1: Godkjenning av dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

V-SAK 2: Godkjenning av protokoll fra styremøtet 20. september 2021

Vedtak: Protokollen godkjennes.

Saksdokument:

Protokoll fra styremøtet 20. september 2021

Orienteringssaker

O-SAK 1: Hva skjer ved ARENA?

Prosjektleder Craig Parsons presenterte det NFR-finansierte forskningsprosjektet The Politics of European and American Single-Market Governance (SINGLEMARKETS) for styret. Senterleder Daniel Naurin orienterte deretter om nylige og pågående ansettelsessaker, og øvrige orienteringssaker: Om AGORA-søknaden som ble innsendt til fristen, status for fellesløft-prosjektets finansiering, om ansatte som i økende grad benytter kontorene igjen, hybride møter, tirsdagslunsjer med bra oppslutning og nærvær. Senterleder orienterte videre om arbeidsmiljøundersøkelsen og ARK-prosessen ved enheten, styret diskuterte fremtidige søknader og ga ARENA honnør for et godt arrangement med ARENA-forelesningen på Litteraturhuset i november.

Saksdokumenter:

Personalsaker (Unntatt offentligheten, jfr Offentlighetsloven § 25)

Øvrige orienteringssaker

O-SAK 2: Status for budsjettarbeid og oppdatert prognose

Det ble orientert om arbeidet med budsjettarbeid og oppdatert prognose så langt. Arbeidet har avveket fra tidligere år, i at arbeidet med årsbudsjett og langtidsbudsjett er sett på hver for seg, samt at tallene blir gjort tilgjengelige senere enn tidligere år. Dette grunnet overgang til nytt økonomisystem. Budsjettet for 2022 fra grunnenhetene ved SV er bedt ferdigstilt innen 10.12.2021, før styrebehandling ved UiO innen 15.12.2022, mens langtidsbudsjettene for grunnenhetene for perioden 2022-2026 skal være ferdigstilt innen 21.01.2022, for styrebehandling innen utgangen av januar 2022.

Det ble orientert om foreløpig status, men at forslag til ARENAs årsbudsjett ikke er lagt per møtedato. Det var enighet om at ARENAs styre vedtar budsjettet i eget møte på Zoom, innen fristen 10. desember. ARENAs ledelse foreslår to ulike møtetidspunkt til styremedlemmene på Zoom i etterkant av styremøtet.

Ordinære saker

D-SAK 1: Status strategiarbeid høsten 2021

Senterleder orienterte om status for strategiarbeidet og den pågående fakultetsprosessen, herunder forslaget til svar på dekanens bestilling til ARENA. Senterleder delte stabens hovedsynspunkter for styret, dialogen med fakultetets ledelse, og understreket viktigheten for senteret å få avslutning på saken. Styret diskuterte prosess, struktur, og diverse ulike synspunkter.

Saksdokumentet var sendt styremedlemmene i forkant av møtet.

V-SAK 3:  Årsplan 2022 - 2024

Utkast til ARENAs årsplan 2022-2024 fulgte vedlagt. Styret diskuterte prosessen rundt et slik dokument, viktigheten av at staben er orientert. Det ble påpekt at kommunikasjonsplan ikke foreligger, og at del om impact kunne vært mer offensiv.

Vedtak: ARENAs styre godkjenner forslaget til årsplan for perioden 2022-2024 med kommentarer som fremkom i møtet.

Saksdokument:

Forslag til årsplan 2022 - 2024

V-SAK 4: Møteplan for 2022

Følgende møtedatoer for styremøter i 2022 foreslås for styret:

(Mandag 17. januar 2022)

Mandag 7. mars 2022

Mandag 30. mai 2022

Mandag 21. november 2022

Starttidspunkt for møtene foreslås fortsatt fastsatt til kl. 14.00, og møtene vil finne sted i ARENAs seminarrom i Gaustadalléen 30A om situasjonen tillater det.

Styret gjorde oppmerksom på at august/septembermøte mangler, og ba om at møteinnkallelser kommer som outlook-invitasjoner til styremedlemmene.

Vedtak: Styret slutter seg til den fremlagte møteplanen. Møter kan flyttes der ønskelig.

D-SAK 2:  Eventuelt

Ingen saker.