Protokoll fra styremøte 25. mai 2021

Møtet ble satt tirsdag 25. mai 2021 kl. 11.30, og hevet kl. 13.00. Møtet ble avholdt via Zoom.

Tilstede fra styret:

Magnus Gulbrandsen (styreleder)

Agnethe Dahl

Asgeir Fløtre

Bjørn Høyland

Trym Nohr Fjørtoft

Geir Ove Kværk

Asimina Michailidou

Tilstede fra ARENA:

Daniel Naurin (senterleder)

Ida Hjelmesæth (administrativ leder)

Erik Oddvar Eriksen (prosjektleder), under O-sak 1.

Tilstede fra SV-fakultetet:

Fredrik Emil Olsbu (seniorrådgiver økonomi), under O-sak 2.

Ordinære saker

V-SAK 1: Godkjenning av dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

V-SAK 2: Godkjenning av protokoll fra styremøtet 1. mars 2021

Vedtak: Protokollen godkjennes.

Protokoll fra styremøtet 1. mars 2021

Orienteringssaker

O-SAK 1: Hva skjer ved ARENA?

Prosjektleder Erik Oddvar Eriksen presenterte det nylig innvilgede NFR-prosjektet European integration and national Law: A theory of administrative behaviour in complex institutional settings (COMPLEX), etterfulgt av spørsmålsrunde. Prosjektet vil ta for seg effekten av internasjonal rett, og spesielt EU-rett, på norsk og nasjonal rett. Styrets diskusjon omhandlet momenter som klima og miljøområdet, samt tilbakeføring av kunnskap til forvaltning og samfunnet forøvrig. Senterleder Daniel Naurin orienterte deretter om nytt siden forrige styremøte, herunder status for arbeid med prosjektsøknader mot kommende frister, publikasjonsstatistikk, kontorsituasjonen, PLATO-prosjektets glimrende sluttevaluering, PhD-kurset om differensiert integrasjon som ble avholdt i mai, og den kommende arbeidsmiljøundersøkelsen (ARK) som vil bli gjennomført ved alle enheter ved SV-fakultetet i høst.

Saksdokumenter:

Personalsaker (Unntatt offentligheten, jfr. Offentlighetsloven § 25)

Øvrige orienteringssaker

O-SAK 2: Regnskap per april 2021 og oppdatert prognose

Gjennomgang av regnskap og oppdatert prognose ved seniorrådgiver Fredrik E. Olsbu. Regnskapet ved utgangen av april viser et noe bedre resultat enn budsjettert, som i hovedsak skyldes lavere driftskostnader som forklares av den ekstraordinære situasjonen. Endringer i oppdatert prognose inkluderer forøvrig blant annet endringer i basistildelingen, nye prosjekttilsagn, samt kjente personalendringer.

Oppdatert prognose

Ordinære saker

V-SAK 3: Strategiarbeid våren 2021

ARENAs ansatte har gjennom tirsdagsmøter våren 2021 diskutert ulike strategiske temaer. Arbeidet bygger videre på foregående diskusjoner om årsplanen, diskusjoner i styret samt øvrig fakultetsprosess i året som er gått, i tillegg til senterleders samtaler med staben høsten 2020. ARENAs ansatte møttes til heldagsseminar tirsdag 11. mai, hvor senterets visjoner, prioriterte temaer, finansieringsstrategier, undervisning og kommunikasjon var temaer. Revidert utkast til rullerende årsplan for perioden 2021 - 2023 var vedlagt og styret diskuterte blant annet samarbeid med andre aktører, samfunnsoppdraget, tematisk fokus, vekststrategi, konkretisering og prioriteringer. Styret ga sin tilslutning til prosessen og ser frem til å ta diskusjonen videre i forbindelse med stabseminaret i september.

Saksdokumenter:

Utkast til ARENAs årsplan 2021 - 2023.

V-SAK 4: Eventuelt

Ingen saker.

V-SAK 5: Styrets fem minutter

Saken ble utsatt til neste møte.

Publisert 22. des. 2020 12:17 - Sist endret 12. nov. 2021 21:08