Protokoll fra møte i ARENAs styre 21. november 2022

Møtet ble satt mandag 21. november 2022 kl. 14 i ARENAs seminarrom SBU30 i Gaustadalléen 30A. Møtet ble hevet kl. 15.30 til oppsatt tid.

Tilstede fra styret:

Magnus Gulbrandsen (leder)

Asgeir Fløtre

Agnethe Dahl

Tyra Kristiansen Stave

Asimina Michailidou

Martin Moland

Forfall:

Bjørn Høyland

Tilstede fra ARENA:

Daniel Naurin (senterleder)

Ida Hjelmesæth (administrativ leder)

Ordinære saker

V-SAK 1: Godkjenning av dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

V-SAK 2: Godkjenning av protokoll fra styremøtet 12. september 2022

Styret kommenterer at den prinsipielle diskusjonen av EØS-saken mangler under referat fra styremøtet i september. Dernest poengteres det at referatet dekker møtets hovedpunkter, men ikke alle detaljer, og styret signaliserer at dette kan være fyldigere. Protokollen godkjennes forøvrig.

Protokoll fra styremøtet 12. september 2022

Vedtak: Protokollen godkjennes.

Orienteringssaker

O-SAK 1: Hva skjer ved ARENA?

Professor Jarle Trondal presenterer sin pågående forskning for styret, herunder robust styring under turbulente tider, robusthet som strategi, resilience, administrativ atferd og styringsutfordringer. Trondal informerer om KODEM, et samarbeid om norsk infrastruktur for forskningsdata, som vil gi mulighet for å gjøre studier over tid, opplegg for å se på stabilitet og endring over tid i norsk sammenheng. Styret ønsker vite om ARENAs rolle og om det er dialog med forvaltningen i utarbeidelsen av dette, om skillet resilience / robusthet. Styret anerkjenner ambisjonen om teoriutvikling, og open access-aspektet i dette.

Deretter orienterte senterleder Daniel Naurin om status for prosjektsøknader, herunder to innsendte MSCA Post-doctoral fellowship søknader, søknaden til UiO-demokrati, juridisk fakultet sin søknad om nytt EØS-senter, som er en av to søknader, og der ARENA er med, og om AGORA-søknaden som er gjeninnsendt. Naurin orienterer videre om utadrettede debatter og paneler, herunder ARENA-forelesningen med Espen Barth Eide som ARENA arrangerer uken etter styremøtet på Litteraturhuset, workshoper i Brussel om EUs utenriks- og sikkerhetspolitikk og i Firenze med data om EU-domstolen og domstolspolitikk. Tirsdagsseminarer har vært gjennomført som vanlig og liste over publikasjoner fulgte vedlagt. Senterleder informerer om detaljer i pågående personalsaker, herunder ansettelse av fast og midlertidig forskerstilling. Styret fortsetter her diskusjonen om viktigheten av forståelsen av EØS, det norske forvaltningssystemet og norske forhold.

Saksdokumenter:

Personalsaker (Unntatt offentligheten, jfr. Offentlighetsloven § 25)

Øvrige orienteringssaker

Ordinære saker

V-SAK 3: Budsjett 2023 og langtidsprognose

Budsjettet for 2023 og langtidsprognose ble gjennomgått:

Budsjettet slik det er fremlagt tok utgangspunkt i alle kjente personalendringer, samt oppdaterte prognoser for pågående prosjekter, inkludert de nye EU-prosjektene REGROUP, RECLAIM og REDIRECT, samt EØS og RETTS. Med dette budsjetteres det med en forventning om å avslutte 2023 med 2,874 mill. kr. i overskudd.

Dette inkluderer ubrukte midler på til sammen 2 mill. kr fra 2022, tildelingen fra SV-fakultetet på 10,5 mill. kr. og våre eksternt finansierte prosjekter. Vi budsjetterer med kjente planer på prosjektene, det inkluderer nye tildelinger for RETTS, EØS-sekretariatet, REGROUP, RECLAIM, og REDIRECT (hele prosjektlisten i tabell 1). I budsjettet for 2023 er det kun budsjettert med ett nytt prosjekt (ett MSCA-post-doctoral fellowship), øvrige forventninger er innfridd.

I langtidsprognosen er det lagt til forventninger om nye prosjekter. Herunder et nytt NFR-prosjekt fra 2024, et mobilitetsstipend fra NFR fra 2024, et nytt EU partnerprosjekt fra 2024 og et MSCA post-doctoral fellowship. I årene lenger frem i prognosen ligger det også udefinert prosjektaktivitet i størrelsesorden 6 mill. årlig fra 2025.

Senterleder påpeker at mangelen på fremtidige europautlysninger er et usikkerhetsmoment fremover.

Styret kommenterer at det er vanskelig å forholde seg til langtidsbudsjettet, og imøteser gjerne scenarier fremover, og foreslår worst- og best case-alternativer, og tar gjerne dette som sak i neste års andre møte. Dette vil forsøksvis gjøre det lettere å vurdere realismen i langtidsprognosen og se dette sammen med øvrig strategiarbeid. Styret henviser videre til EØS-midler som mulighet.

Notat

Vedtak: Styret godkjenner budsjettet for 2023 og tar langtidsprognosen til orientering.

D-SAK 1: Årsplan 2022-2025

Senterleder informerer om oppfølging av ARENAs årsplan og arbeidet med årsplanen for neste år. Årsplanen brukes som verktøy til å løfte blikket, teksten som er gulet ut i vedlagte dokument viser hva som er gjort og ikke gjort i våre prioriterte områder i perioden.

Det påpekes at tverrvitenskapelig profil og publikasjonsstrategi ikke følger med i neste års plan for prioriterte områder, men at prosjektsøknadsrutiner, kommunikasjonsstrategi og diskusjonen om undervisning består. Årsplanen vil distribueres til alle ansatte for å få synspunkter på plan og innhold og dette vil diskuteres på stabsmøte i desember.

Styret anerkjenner at årsplanen er kort og konkret, og ønsker mulighet til å være med på arbeid med kommunikasjonsstrategien. Publikasjonsstrategi, open access-strategi og impact er diskusjonspunkter.

Årsplanen for 2023 - 2026 foreslås vedtatt på første styremøte i 2023.

Oppfølging årsplan 2022 - 2025

V-SAK 4: Møteplan for 2023

Følgende møtedatoer for styremøter i 2023 foreslås:

Mandag 13. februar 2023

Mandag 22. mai 2023

Mandag 11. september 2023

Mandag 20. november 2023

Tidspunkt for møtene settes fra kl. 14 - 15.30, og møtene vil finne sted i ARENAs møterom SBU30 i Gaustadalléen 30A.

Vedtak:

Styret slutter seg til den fremlagte møteplanen. Møter kan flyttes der nødvendig.

D-SAK 2: Eventuelt

Ingen saker.