Protokoll fra møte i ARENAs styre 30. mai 2022

Møtet ble satt mandag 30. mai 2022 kl. 14.00, og hevet kl. 15.30. Møtet fant sted i ARENAs lokaler i Gaustadalléen 30A.

Tilstede fra styret:

Magnus Gulbrandsen (styreleder)

Agnethe Dahl

Bjørn Høyland

Geir Ove Kværk

Asimina Michailidou (via Zoom)

Forfall:

Asgeir Fløtre, Martin Moland

Tilstede fra ARENA:

Daniel Naurin (senterleder)

Ida Hjelmesæth (administrativ leder)

Ordinære saker

V-SAK 1: Godkjenning av dagsorden

Det ble meldt inn en sak under eventuelt, der styret ønsket diskutere konsekvenser for ARENA i lys av forslaget fra Hatlen-utvalget og diskusjonen rundt Forskningsrådets budsjetteringspraksis.

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

V-SAK 2: Godkjenning av protokoll fra styremøtet 7. mars 2022

Vedlagt fulgte forslag til protokoll fra styremøtet 7. mars 2022.

Saksdokument:

Protokoll fra styremøtet 7. mars 2022

Vedtak: Protokollen godkjennes.

Orienteringssaker

O-SAK 1: Hva skjer ved ARENA?

Post-doktor Resul Ümit presenterte pågående forskning og foreløpige funn fra EU3D-prosjektet.

Senterleder orienterte deretter om øvrige orienteringssaker, herunder status på prosjektsøknader og planer for søknader fremover, før det ble orientert om siste møte i fakultetsstyret og det endelige utfallet av saken om ARENAs dimensjonering. Fjorårets publiseringstall ble gjennomgått, samt informasjon om faglige aktiviteter siden forrige styremøte. Videre diskuterte styret ARENAs fremtidige søknadsplaner, og mulige effekter av Hatlen-utvalgets forslag.

Saksdokumenter:

Personalsaker (Unntatt offentligheten, jfr Offentlighetsloven § 25)

Øvrige orienteringssaker

Ordinære saker

V-SAK 3: Regnskap og oppdatert langtidsprognose 2023 - 2026

Administrativ leder gikk gjennom regnskap hittil i år samt forslag til oppdatert langtidsprognose for senteret. Prognosen er endret i tråd med endringer i tildeling etter vedtaket i fakultetsstyret, og gjelder sletting av merforbruket som ved utgangen av 2021 va på 3 998 000 kr, samt midlertidig styrking av basis på en mill. kr i året i fire år, altså en endring på til sammen 8 mill. kr. Forøvrig innebærer prognosen endringer knyttet til nye prosjekter, som er nytt siden opprinnelig prognose ble laget i desember, herunder prosjektene ENROL, RECLAIM, REGROUP og NORMS.

Regnskapet hittil i år viser 2,9 mill. kr. lavere inntekter enn budsjettert, som skyldes periodiseringsavvik og omfatter både inntekter som kommer senere enn planlagt og aktiviteter som er planlagt senere i år. Regnskapet viser også noe lavere personalkostnader enn budsjettert, som skyldes senere oppstart av prosjekter enn budsjettert.

Styret diskuterer søknadsplaner og forventninger fremover, partnerprosjekter versus koordinatorprosjekter og mulige skjær i sjøen mtp Hatlen-utvalgets rapport, Ola Borten Moe og det avsatte NFR-styret.

Saksdokument:

Regnskap og prognoseoppdatering 1. tertial

Vedtak: Styret ved ARENA Senter for europaforskning tar langtidsbudsjettet for 2023-2026 til orientering.

D-SAK 1: Eventuelt

Det ble meldt inn sak under eventuelt om konsekvenser for ARENA i lys av forslaget fra Hatlen-utvalget og diskusjonen rundt Forskningsrådets budsjetteringspraksis. Dette ble berørt under flere av de foregående sakene i møtet. ARENAs økonomiske modell er avhengig av at det finnes penger å søke på. Andre elementer som ble diskutert var revidering av finansieringssystemet og belønningsmekanismene foreslått av Hatlen-utvalget. Styret konkluderte med at det er uklart hva som skjer og vanskelig å forutse endringer, men det må antas at ARENA vil bli berørt.

D-SAK 2: Styrets fem minutter

Ikke behov.