Podkast: Ekstremister på rehab?

– Stort potensial for endring hos mange av de som har vært tungt inne i ekstremistiske ideologier og voldelige aktiviteter, sier ekstremismeforsker og C-REX leder Tore Bjørgo i podkasten Universitetsplassen.

Bildet kan inneholde: gul, skrift, grafikk, merke.

Photo by James McKinven on Unsplash

Fremmedkrigere og såkalte syriafarere preget nyhetsbildet for noen år siden. Noen ble drept eller endte opp i fangeleire, andre dømt for terrorvirksomhet hjemme i Norge. Av disse er det noen som fortsatt soner, mens andre er løslatt og tilbake i samfunnet.

Hva møter disse ekstremistene i norske fengsler, hvem er de og hvordan får vi dem tilbake til samfunnet?

Tore Bjørgo, professor ved Universitet i Oslo og leder til daglig C-REX Senter for ekstremisme, har forsket på ekstremisme i en årrekke. I podkasten Universitetsplassen møter han fengselsbetjent ved Kongsvinger fengsel, Per Anders Magnes, til en prat om rehabilitering av ekstremister og terrordømte i norske fengsler.

Publisert 12. apr. 2021 17:20 - Sist endret 6. okt. 2022 14:36