Ekstremismeforskere fra UiO til USA for å dele ny kunnskap

Høyreekstrem vold i Vesten går ned, ikke opp, slik det ofte gis inntrykk av.  Det var et av budskapene fra forskere fra C-REX, som nylig besøkte USA for å presentere ny forskning for FN-systemet, sikkerhetsaktører og terrorforskere.

Bildet kan inneholde: smil, bukse, anlegg, frakk, slips.

Forsker-samarbeid Norge-USA: En stor delegasjon fra C-REX,UiO, møtte myndigheter og andre beslutningstakere i USA. Her med kollegaer fra amerikanske universiteter: Georgetown University, University of Maryland, University of Arkansas og  Michigan State University. (Foto:C-REX)

Delegasjonen fra C-REX (Senter for ekstremismeforskning) besto av både ledelsen, forskere, postdoktorer, stipendiater og tilknyttede forskere.

Nestleder ved C-REX Anders Ravik Jupskås forteller om stor interesse for kunnskapen det norske ekstremismeforskningsmiljøet sitter på i USA.

De norske forskerne presenterte ny forskning om utviklingen av høyreekstrem vold og terrorisme. I samarbeid med den norske FN-delegasjonen og United Nations Office of Counter-Terrorisme (UNOCT), arrangerte C-REX et halvdagsseminar, der de la fram nye data om høyreekstrem vold og terror i hele den vestlige verden, inkludert Vest-Europa, Nord-Amerika og Oseania.

­-   Data for USA ble lagt frem av amerikanske kollegaer som C-REX allerede samarbeider tett med gjennom et pågående NFR-prosjekt, forteller Jupskås

- Våre data mer valide

- Et hovedpoeng var å få frem at FN-systemet har basert seg på svært problematiske data når de har analysert trusselen fra voldelig høyreekstremisme i den vestlige verden. Disse dataene, som i stor grad kommer fra anerkjente Global Terrorism Database, preges av systematisk underrapportering av trusselen tilbake i tid og tendens til å inkludere en rekke hendelser i nyere tid som ikke kvalifiserer som terrorangrep. Vi har samlet inn data som er både mer valide og reliable, og dermed sammenliknbare på tvers av tid og sted, forteller Jupskås.

Kunnskapsutveksling i USA med fra venstre Bruce Hoffman, Brian Hughes, Audrey Gagnon, Tore Bjørgo og Michael Jensen.(Foto: C-REX)

Dagen etter arrangementet i FN, ble opplegget ble gjentatt på den norske ambassaden i Washington D.C. Blant tilhørerne var representanter for de viktigste sikkerhetsaktørene i USA, inkludert FBI, Department of Homeland Security, National Security Council og National Counter Terrorism Center. På ambassaden ble det også avholdt en sesjon om anti-statlig ekstremisme, blant annet basert på to spesialnumre i tidsskriftet Perspetives on Terrorism, redigert av C-REX-direktør Tore Bjørgo.

Fem viktige innsikter

Basert på de nye dataene var målet for C-REX-forskerne å formidle fem innsikter både i New York og i Washington.

• For det første at høyreekstrem vold og terror i Vesten går ned, ikke opp.
  • For det andre at nesten alle dødelig angrep utføres av såkalte enslige aktører, snarere enn organiserte grupper.
  • For det tredje at den mest vanlige formen for alvorlig høyreekstrem vold ikke er planlagte angrep gjennomført av enslige aktører, men spontane angrep utført av uorganiserte grupper og gjenger.
  • For det fjerde at man ikke må overdrive den transnasjonale dimensjonen ved høyreekstrem vold og terror; slike angrep må primært forstås i lys av nasjonal, og noen ganger lokal, kontekst.
  • For det femte at høyreekstrem vold og terror rammer mange ulike grupper og institusjoner i samfunnet, ikke bare etniske minoriteter, selv om den gruppen er mest utsatt.

- Hvordan ble kunnskapen dere formidlet mottatt?

- Vårt budskap var overraskende for mange av tilhørerne og ansatte i FN-systemet, og ser ut til å ha blitt tatt umiddelbart videre i systemet. En ledende strateg ved Global Center on Cooperative Security i New York uttalte at seminaret var «extremely informative and educational» og at C-REX klarte å «collectively build a clear, cohesive, and impactful message». C-REX er allerede invitert til å presentere forskning for Terrorism Prevention Branch, United Nations Office on Drugs and Crime i Wien og på et annet arrangement i Brussel arrangert av UNODC og EUs Counter-terrorism Coordinator’s Office, forteller Jupskås.

Begynnelsen på et tettere samarbeid

Han forteller at begge seminarer er begynnelsen på et tettere samarbeid mellom C-REX, UNOCT og andre viktige nasjonale aktører i USA.

- Politiske ekstremisme generelt, og høyreekstremisme spesielt, står svært høyt på agendaen hos alle disse aktørene, ikke minst etter stormingen av Kongressen i 2021. Møtene stimulerte også til tettere samarbeid mellom amerikanske akademikere og forskere ved C-REX. Dette ble ytterligere forsterket gjennom et heldagsseminar med en av våre internasjonale partnere, PERIL-senteret ved American University i Washington D.C, forteller Anders Ravik Jupskås.

Publisert 25. sep. 2023 14:58 - Sist endret 25. sep. 2023 15:13