English version of this page

Ekstremismeforskere fra en rekke land i Oslo

Hvor spres høyreekstremt tankegods i dag? Hva er kjønnsdimensjonen i dette? Hvordan kan man best forebygge vold og ekstremisme?  Nærmere 280 ekstremisme-forskere fra en rekke land var denne uken samlet i Oslo for å svare på disse og beslektede spørsmål.

Mann på talerstol på Utøya , briller, skallet ,engasjert

Engasjert om ulike retninger på reaksjonene og fortolkningene av  22. juli-terroren. Anders Ravik Jupskås holdt hovedinnlegget på Utøya på konferansens første dag. Foto: Amund Aasbrenn/UiO

Dette var den sjette nordiske konferansen om voldelig ekstremisme og Senter for ekstremismeforskning (C-REX) var vertskap for andre gang. Konferansen har alternert mellom universitetene i Oslo, Gøteborg, Århus og Helsinki siden 2017.

Første dag var konferansen lagt til Utøya, som for mange ble et sterkt møte med viktigheten av hva de jobber med som forskere; å finne veier til å bidra til å avverge at terror som den som rammet Norge 22. juli for tretten år siden skal skje igjen.

Bildet kan inneholde: fottøy, jeans, anlegg, smil, fritid.
Felles blikk på utfordringer: Morgan Finnsiö fra Expo Foundation i Sverige, Martin Hamre fra Freie Universität Berlin og Birgitte P. Haanshuus fra C-REX, som er den som har hatt hovedansvaret for konferansen,  snakket om mobilisering av ytre høyre og transnasjonale forbindelser. Foto:Gro Lien Garbo/ UiO

Daglig leder for C-REX, Anders Ravik Jupskås forteller at de har fått gode tilbakemeldiiger på konferansen

- Alle tre keynotene om kjønn, såkalte soloterrorister og fortolkninger av terror ble godt mottatt. Deltakerne var også glade for turen til Utøya på konferansens første dag. Turen dit ble en viktig påminnelse om hvorfor vi gjør det vi gjør.

- Hva er det viktigste som har kommet ut av konferansen denne gangen?

-  Det er konsolidering av et nordisk forskernettverk. Nettverket møtes igjen i Aarhus i september neste år.

- Hva blir de viktigste temaene å adressere i årene framover?

- Vi må se nærmere på temaer som teknologi, kunstig intelligens og ekstremisme. Men også koblingen mellom klimaendringer og ekstremisme, samt voksende fordommer og hat mot bestemte grupper i lys av internasjonale konflikter  blir viktig, sier Anders Ravik Jupskås.

Av Gro Lien Garbo
Publisert 20. juni 2024 10:23 - Sist endret 20. juni 2024 15:06