Trusler mot politikere

22. juli var et angrep på myndighetene, politikere og politiske aktivister. Hva kjennetegner trusler mot politikere?

Bildet kan inneholde: eiendom, vindu, arkitektur, himmel, font.

Politikere utsatt for trusler og hets - Trygghetsundersøkelse 2021

Sammen med Politihøgskolen undersøker C-REX omfanget og konsekvenser av trusler og trakassering mot rikspolitikere, inkludert ungdomspolitikere.

Image may contain: Photograph, White, World, Gesture, Art.

Lokalpolitikeres arbeidsvilkår

I samarbeid med Telemarksforsking kartlegger C-REX rammebetingelser og arbeidsvilkår for lokalpolitikere, med et spesielt fokus på hatytringer, trusler og sjikane.

Trusler mot politikere som et demokratisk problem

Anders Ravik Jupskås snakker om trusler mot politikere og anti-statlig ekstremisme på C-REX-konferansen 10 år siden 22. juli: kunnskapsstatus og kunnskapsbehov, 10. juni 2021

Se 1 t 19 min ut i opptaket

Se hele konferansen i opptak

Bildet kan inneholde: gul, font, parallell, sirkel, diagram.

10 år etter 22. juli: Økt hets mot politikere hemmer rekrutteringen

Tore Bjørgo i samtale med Kamzy Gunaratnam, varaordfører i Oslo på UiO-podkasten Universitetsplassen

Politi og amerikanske flagg

Stormingen av den amerikanske Kongressen i 2021

6. januar 2021 ble den amerikanske Kongressen stormet av en mobb med Trump-tilhengere. Her er en oversikt over analyser av C-REX-forskere.