Januarkonferansen 2024: Utfordringer for lønnsdannelsen og norsk økonomi

Konferansen tar utgangspunkt i rapporten fra Frontfagsmodellutvalget, som ble overlevert til finansminister Trygve Slagsvold Vedum 15. desember 2023.

Frontfagsmodellutvalget ble oppnevnt i januar 2023 etter ønske fra partene i arbeidslivet. Utvalget har drøftet praktiseringen av frontfagsmodellen, som er den norske modellen for lønnsdannelse, og om det er utviklingstrekk som kan utfordre modellen. Som bakgrunn for utvalgets vurderinger fikk Statistisk sentralbyrå i oppdrag å analysere konsekvenser for lønnsdannelsen og norsk økonomi av endringer i makroøkonomiske rammebetingelser.

På Januarkonferansen 2024 vil utvalgsleder Steinar Holden legge fram de viktigste vurderinger og konklusjoner i utvalgets rapport. Deretter vil Erling Holmøy fra Statistisk sentralbyrå presentere beregninger knyttet til sterk vekst i antall eldre i mange tiår fremover. Gitt videreføring av dagens velferdsstat vil det gi en sterk vekst i offentlig ressursbruk til helsetjenester og omsorg, og klart sterkere vekst i offentlige utgifter enn i skattegrunnlagene. Beregningene gir tallanslag for hvordan norsk økonomi kan tilpasse seg denne utviklingen, inkludert mulige virkninger på privat forbruk, samlet sysselsetting og dens fordeling på næringer, reallønn, utenriksøkonomi og skattenivå.
Til slutt vil Statssekretær Ellen Reitan fra Finansdepartementet snakke om frontfagsmodellen sett fra regjeringskontorene.

08.00      Frokost serveres

08.30      Åpning

Karen Helene Ulltveit-Moe, Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo

08.35      Frontfagsmodellutvalget

Steinar Holden, Økonomisk institutt og leder av Frontfagsmodellutvalget

09.15      Kaffepause

09.30      Helse og omsorg mot 2050: Hva trengs av hender og penger, og hvor                   skal de tas fra?

Erling Holmøy, Statistisk sentralbyrå

Frontfagsmodellen sett fra regjeringskontorene

Ellen Reitan, Statssekretær Finansdepartementet

10.30      Avslutning

Deltakelse på konferansen er etter invitasjon.

Vennligst ta kontakt med Egle Kesylyte-Allix hvis du har spørsmål om arrangementet.

Publisert 5. jan. 2024 13:43 - Sist endret 17. jan. 2024 09:53