Schweigaardforelesningen 2024

Knut N. Kjær, første leder av NBIM/Oljefondet, skal holde årets Schweigaardforelesning ved Økonomisk institutt.

Bildet kan inneholde: panne, kinn, leppe, smil, yttertøy.

Knut N. Kjær, første leder av NBIM/Oljefondet. Foto: Kolonihaven

Tema for årets Schweigaardsforelesningen er  "Kan finansmarkedene framskynde det grønne skiftet?". Forelesningen er åpen for alle interesserte.

Knut N. Kjær ledet oppbyggingen av Norges Bank Investment Management fra 1998 til 2007. Nå er han styreleder for forvaltningen av Europas største pensjonsfond, ABP og professor II i finans og bærekraft ved NMBU. Han er styreleder i flere oppstartsbedrifter og i hedgefond-selskapet Sector Asset Management. Tidligere har Kjær vært konserndirektør i Storebrand og president i RiskMetrics Group i New York. Første jobb etter avlagt cand.oecon. grad var som vitenskapelig assistent ved Økonomisk institutt.

Knut N. Kjær var nylig gjest i podkasten Vett og vitenskap med Gaute Einevoll, der han snakket om økonomi, finans og klima. Hør episoden her;

Økonomisk institutt ønsker alle hjertelig velkommen.

Om Schweigaardforelesningen

Schweigaardforelesningen har en lang tradisjon ved Økonomisk institutt. Hensikten med forelesningen er å inspirere våre studenter ved å invitere en tidligere student til å snakke om et tema tilknyttet sitt arbeid. Vedkommende deler også noen ord om hvordan man har benyttet de kunnskapene man har ervervet gjennom studiene i karrieren.

Forelesningen er oppkalt etter professor og stortingsrepresentant Anton Martin Schweigaard fordi han kombinerte fag og praktisk virke på en eksemplarisk måte. På listen over tidligere foredragsholdere er blant annet Kåre Willoch, Jens Stoltenberg, Svein Gjedrem, Øystein Olsen, Rune Bjerke, Marianne Andreassen, Nejra Macic, Øystein Dørum, Amund Holmsen, Ida Wolden Bache, Geir Axelsen, Kari Due-Andresen og Per Mathis Kongsrud.

Økonomisk institutt

Emneord: Schweigaardforelesning, Samfunnsøkonomi