Prinsipper under press: Økonomisk politikk i krisetider - Workshop 2022

Forskningsprosjektet Prinsipper under press: Økonomisk politikk i krisetider  inviterer til workshop om økonomisk politikk i krisetider.

Bildet kan inneholde: erme, gest, finger, midje, spiker.

Foto: Towfiqu barbhuiya/Unsplash

Kort om prosjektet:

De siste 40 årene har økonomisk politikk vært bygget rundt prinsippet om at velferdsstaten skal sikre enkeltpersoner - ikke bedrifter – mot økonomiske svingninger. Næringspolitikken har vært basert på prinsipper om effektivitet og konkurranse snarere enn på inngrep. Ideen har vært at politiske myndigheter bør fokusere på makroøkonomiske rammebetingelser og å sikre velfungerende markeder. Under Covid19-krisen ble imidlertid disse prinsippene satt til side, både i Norge og i mange andre land. Det ble satt i gang omfattende støtteordninger i form av kontantstrømmer direkte til bedriftene.

Vår ambisjon er å produsere forskning som kan bidra til bedre krisehåndtering i fremtiden. Det vil vi gjøre gjennom forskning som kan (i) kaste lys på krisers natur, deres likheter og forskjeller og hvilke lærdommer som er overførbare;  (ii) gi ny innsikt om virkningen av krisetiltak og alternative tilnærminger.

Prosjektet har deltakere fra Økonomisk Institutt ved UiO, Frischsenteret, Handelshøyskolen BI og OsloMet, og ledes av Karen Helene Ulltveit-Moe og Simen Markussen.

Vi inviterer derfor relevante brukergrupper på workshop for å diskutere nettopp dette. Med strømkrisa vi står i nå er dette mer relevant enn noen gang.

08:00 Kaffe og registrering

08:30 Velkommen ved Karen Helene Ulltveit-Moe, Økonomisk Institutt, UiO

08:35 Kompensasjonsordningen for faste kostnader, tegn til overforbruk? Simen Markussen, Frischsenteret

09:10 Konsekvenser av pandemien på bruken av utenlandsk arbeidskraft i Norge, Knut Røed, Økonomisk Institutt, UiO

09:45 Pause

10:00 Prinsipper for rasjonell politikk etter makrosjokk med anvendelser på dagens strømkrise, Espen Moen, Institutt for samfunnsøkonomi, BI

10:35 Diskusjon

10:55 Avslutning

Deltakelse på konferansen er etter invitasjon.

Vennligst ta kontakt med Gina Gerhardsen på g.d.gerhardsen@econ.uio.no dersom du har spørsmål om arrangementet.

Emneord: Covid-19, Krisehåndtering, Økonomisk politikk, Finanspolitikk
Publisert 16. sep. 2022 17:05 - Sist endret 5. okt. 2023 15:41