Prinsipper under press: Økonomisk politikk i krisetider - Formidlingsseminar 2023

Forskningsprosjektet Prinsipper under press: Økonomisk politikk i krisetider inviterer til formidlingsseminar om økonomisk politikk i krisetider.

Papirlapp på døren at en butikk er stengt på grunn av Covid-19

Foto: Erik Mclean/Unsplash

Kort om prosjektet:

De siste 40 årene har økonomisk politikk vært bygget rundt prinsippet om at velferdsstaten skal sikre enkeltpersoner - ikke bedrifter – mot økonomiske svingninger. Næringspolitikken har vært basert på prinsipper om effektivitet og konkurranse snarere enn på inngrep. Ideen har vært at politiske myndigheter bør fokusere på makroøkonomiske rammebetingelser og å sikre velfungerende markeder. Under Covid19-krisen ble imidlertid disse prinsippene satt til side, både i Norge og i mange andre land. Det ble satt i gang omfattende støtteordninger i form av kontantstrømmer direkte til bedriftene.

Vår ambisjon er å produsere forskning som kan bidra til bedre krisehåndtering i fremtiden. Det vil vi gjøre gjennom forskning som kan (i) kaste lys på krisers natur, deres likheter og forskjeller og hvilke lærdommer som er overførbare;  (ii) gi ny innsikt om virkningen av krisetiltak og alternative tilnærminger.

Prosjektet har deltakere fra Økonomisk Institutt ved UiO, Frischsenteret, Handelshøyskolen BI og OsloMet, og ledes av Karen Helene Ulltveit-Moe og Simen Markussen.

Vi inviterer derfor relevante brukergrupper til formidlingsseminar for å diskutere nettopp dette. Med strømkrisa vi står i nå er dette mer relevant enn noen gang.

08:00    Kaffe og registrering

08:30    Velkommen

Karen Helene Ulltveit-Moe, Økonomisk Institutt, UiO

08:35    Relative priser og inflasjon: Er koronaepisoden unik??

Gisle J. Natvik, BI & Fredrik Wulfsberg, OsloMet

09:10    Forskuddsordningen for dagpenger, hvem brukte den? Hva var nytten                   og hva var kostnadene?

Oddbjørn Raaum, Frischsenteret

09:45    Pause

10:00    Oppdateringer og smakebiter fra pågående forskning om koronakrisen:               Misbruk, fertilitet, utdanning og innvandring

Simen Markussen, Oddbjørn Raaum & Bernt Bratsberg, Frischsenteret

10:55    Avslutning

Deltakelse på formidlingsseminaret er etter invitasjon.

Vennligst ta kontakt med Egle Kesylyte-Allix på egle.kesylyte-allix@econ.uio.no dersom du har spørsmål om arrangementet.

Emneord: Covid-19, Krisehåndtering, Økonomisk politikk, Finanspolitikk
Publisert 15. sep. 2023 15:42 - Sist endret 5. okt. 2023 15:41