Studenter fra Økonomisk institutt vant Norges Bank case-NM 2018

Vinnerne av Norges Bank case-NM 2018 er Ca-sera-sera fra Økonomisk institutt.

Fra venstre Ingrid Graasvoll Trandem, Johannes Hveem Alsvik, Martine Myklebust og Hanna Sørheim.

Foto: Nils S. Aasheim/Norges Bank.

Kan dere fortelle litt om hva slags oppgaver dere løste under Norges Bank case-NM?

Vi fikk en skriftlig og en muntlig oppgave. Den skriftlige oppgaven handlet om pengepolitikk og sentralbankens rolle, mens den muntlige oppgaven besto av tema knyttet til Pengepolitisk rapport.

Hva var det mest utfordrende og det mest spennende dere gjorde?

Tidsbegrensningen sammen med strukturering av oppgaven var absolutt det vanskeligste. Det å ha liten tid på å formulere tydelige svar var utfordrende.

- Det var spennende å tilbringe to dager i Norges Bank og få innblikk i hvordan arbeidshverdagen til de ansatte ser ut.

Vi fikk god tid til å prate med de ansatte og bli kjent med Norges Bank som arbeidsplass. Samtidig ble vi vartet opp og tatt godt vare på!

Hva er det mest nyttige dere har lært på Økonomisk institutt med tanke på å lykkes med å løse oppgavene dere fikk?

Den makroøkonomiske intuisjonen vi har lært i løpet av tiden på samfunnsøkonomistudiet kom til god nytte. Vi jobbet ikke veldig intenst opp mot selve caset, men vi har gjennom studietiden jobbet jevnt som kollokviegruppe og ofte diskutert makroøkonomiske spørsmål sammen. Vi ønsker å sende en takk til Steinar Holden og Halvor Mehlum for god guiding gjennom makroøkonomifagene.

Vil dere oppfordre andre studenter på Økonomisk institutt til å melde seg på konkurransen neste år?

Ja! Det er en super mulighet til å bli kjent med de som jobber i Norges Bank og å teste egne ferdigheter. Mest av alt koste vi oss masse gjennom hele opplegget.

- Det er alt fra førsteårs- til femteårsstudenter som deltar, så vi anbefaler alle å hive seg rundt å bli med, uansett hvor langt man har kommet i studieløpet.

Premien for å vinne case-NM er å komme på Sentralbanksjefens årstale i 2019. Hvordan tror dere det blir å være med på det?

Vi har ikke fått tid til å tenke så mye over det, men tror det blir veldig spennende. Det er en unik mulighet som ikke mange får, og vi er veldig takknemlige for å få være med!

Foto: Nils S. Aasheim/ Norges Bank

Publisert 20. mars 2018 14:34 - Sist endret 23. mars 2018 21:16