Steinar Holden får UiOs formidlingspris

- Å få denne prisen er en flott stimulans til videre formiddlig, sier professor og instituttleder ved Økonomisk institutt Steinar Holden, som får året formidlingspris ved UiO.  Prisen på 250 000 kroner  deles ut på årsfesten i september.

Professor Steinar Holden foran murveggen utenfor SV-bygget

- Det er veldig viktig at universitetsansatte driver med formidling. Samfunnet forventer at universitetene bidrar også på den fronten, sier  Steinar Holden. (Foto: Gro Lien Garbo)

Hvert år tildeles en forsker eller forskningsgruppe ved UiO som har formidlet forskningsbasert innsikt slik at det har vakt interesse hos målgruppen. Steinar Holden er både glad og overrasket over at han får prisen.

- Hva betyr det for deg å få formidlingsprisen?

- Det er gøy og oppmuntrende. En flott stimulans til videre formidling.

- Hvor viktig synes du selv formidling er og  hvor vidt definerer du formidling?

- Det er veldig viktig at universitetsansatte driver med formidling. Samfunnet forventer at universitetene bidrar også på den fronten. Det er ikke noe som alle universitetsansatte behøver å satse på, jeg tror det er best at det gjøres av de som har interesse og engasjement for det. Men jeg tror flere kunne forsøke, for det kan være veldig givende.

- Hva har motivert deg til å drive såpass utstrakt med formidling?

- Jeg er engasjert i mitt fag, og mener at økonomer kan bidra på mange områder, både til bedre forståelse og til praktiske løsninger.

- Hva er ditt råd til kollegaer, som ønsker å nå ut med faget sitt langt utover fagmiljøene, slik du har gjort det?

- Det er lurt å snakke med andre, både gode kollegaer og målgruppen for formidlingen. Det er til hjelp for å klargjøre hvilket budskap man har, og hvordan det kan formidles på en god måte.

Se hvem som har fått formidlingsprisen tidligere

Steinar Holdens hjemmeside

Av Gro Lien Garbo