Studenter fra Økonomisk institutt vant Norges Bank case-NM 2021

Vinnerne av Norges Bank case-NM 2021 er "Styringsjentene" fra Økonomisk institutt.

Bildet kan inneholde: klær, smil, jeans, bukse, sko.

Fra venstre: Kaja Dørum Haug, Daniel Fullman, Kristin Mjølnerød og Martine Bergh Gundersen. Foto: Privat.

Intervjuet er skrevet av Norges Bank, publisert 25. mars 2021.

– Hvorfor valgte dere å melde dere på case-NM?

Vi er i samme vennegjeng og ble kjent på studiet. Vi har snakket om å delta i case-NM en god stund, og noen forelesninger i et fag om pengepolitikk ga oss boosten vi trengte. Shoutout til foreleser Martin som oppfordret klassen til å melde seg på årets NM. Vi ville teste fagkunnskaper i praksis og i en annen setting enn på en skoleeksamen. På samme måte som Norges Bank stresstester bankene, ønsket vi å stressteste våre egne ferdigheter innen pengepolitikk.

– Hvordan løste du/dere oppgavene som team underveis?

Vi jobbet veldig tett, og strategien vår var å gjøre alle deler av oppgavene sammen. Vi er gode venner, og det var derfor lav terskel for å ta diskusjonen når uenighetene meldte seg. Det ble noen opphetede ordvekslinger og en veldig lang kveld under finalen. Nettopp på grunn av disse diskusjonene fikk vi et kritisk blikk på det vi leverte. Alle fikk sagt sitt, og produktene vi leverte ble derfor noe alle hadde bidratt til og kunne stå for.

– Hva fikk du/dere ut av å delta på Case-NM?

Vi har lært veldig mye og fått god erfaring i å løse oppgaver på kort tid. Vi har også fått masse ny kunnskap om alt fra næringseiendom og oljepriser til statsobligasjoner og finansmarkeder. Vi syntes det var stort å holde presentasjon for avdelingsdirektørene i Norges Bank. Opplevelsen ga mersmak og vi håper å kunne få jobbe med lignende analyser i fremtiden. Vi føler også at vi har blitt enda bedre kjent med hverandre etter noen intense dager med mye diskusjoner og en god del nerver. Case-NM har vært en kjempegøy opplevelse og vi oppfordrer alle som vurderer å melde seg på til å delta. Tusen takk for oss! Case closed.

Publisert 26. mars 2021 15:19 - Sist endret 5. jan. 2024 10:40