English version of this page

ERC Advanced Grant til Økonomisk institutt

Andreas Moxnes ved Økonomisk institutt får Advanced Grant på 26 millioner kroner av Det Europeiske Forskningsrådet (ERC).

Andreas Moxnes

Stort løft for instituttet. Andreas Moxnes er en av to forskere som får ERC Advanced Grant ved SV-fakultetet, en av tre på hele UiO og en av åtte i hele Norge. Foto: Amund Aasbrenn/ UiO

– Jeg gratulerer Andreas Moxnes med denne prestisjefulle tildelingen. Det er kjempeflott og en stor anerkjennelse av arbeidet som har blitt gjort og av vår vitenskapelige stab. Det er sterk konkurranse i Europa om disse midlene, så det er litt av en bragd, sier instituttleder Karen Helene Ulltveit-Moe.

Verdikjeder og verdiskaping

Moxnes leder prosjektet “The Division of Labor in Production Networks" (DIVISION), som skal undersøke globale verdikjeder og hva verdikjedene betyr for økonomien vår.

– Jeg er spesielt opptatt av hva det har å si for ansatte i bedrifter som benytter seg av verdikjeder. Er det slik at noen stillinger blir overflødige, mens andre stillinger vokser fram? Og hva med lønninger - er det noen arbeidere som vil tjene på det, mens andre vil tape, spør Moxnes.

Dette er Moxnes sitt andre ERC Grant. I 2017 ble han tildelt Starting Grant av Det europeiske forskningsrådet.

Advanced Grant finansieres med rundt 26 millioner norske kroner (2.5 millioner euro) over fem år.

Styrker fagmiljøet

–  Jeg ble hoppende glad og åpnet en flaske sprudlevann med kjæresten min, sier Moxnes om nyheten som tikket inn for noen dager siden.

Pengene, ifølge professoren, vil i hovedsak gå til å ansette gode forskere til prosjektet.

– På den måten kan vi bygge et verdensledende miljø på internasjonal økonomi og globale verdikjeder, her i Oslo.

Han erkjenner at en slik prestisjetung bevilgning fra EU har mye å si.

– For meg personlig betyr det mye, fordi jeg kan bygge et miljø her på Blindern og bli mer produktiv som forsker. Ressursene vil jo også komme ØI til gode.

Instituttleder ved ØI, Karen Helene Ulltveit-Moe. Foto: Erik Engblad/ UiO

Strategisk betydning

Ulltveit-Moe tror midlene vil få stor betydning for instituttets forskning.

– Prosjektet vil finansiere flere vitenskapelige stillinger. Noe som fører til økt faglig aktivitet. Forhåpentligvis vil noen fagmiljøer bli forsterket både på kort og lang sikt.

– Mer ressurser til instituttet vi komme både studenter og ansatte til gode. Vi gleder oss veldig over tildelingen, avslutter instituttlederen.

Hva er Advanced Grant?

Det europeiske forskningsrådet (ERC) støtter grensesprengende forskning gjennom attraktiv, langsiktig finansiering innen alle fagfelt.

ERC Advanced Grants retter seg mot etablerte forskere med en " track record" som viser at de er ledende innenfor sitt fagfelt.

Det innvilges inntil 2,5 millioner euro for inntil fem år.

Publisert 11. apr. 2024 12:24 - Sist endret 11. apr. 2024 14:16