Protokoll fra møte i instituttstyret ved Økonomisk institutt 9. april 2024

9. april 2024 kl. 10.15-12.00, rom 1249, ES

Tilstede: Karen Helene Ulltveit-Moe, Jo Thori Lind, Edwin Leuven, Manudeep Bhuller, Martin B Holm, Amund H Kordt, Kristina Huglen, Magne Gunnarson, Ingrid Vanebo

Forfall: Karine Nyborg, Ragnhild C Schreiner, Knut W. Heimdal, Gaute Torsvik

Sekretær: Brita Langeid

 

V-SAK 1

Dagsorden godkjent

V-SAK 2

Protokoll fra møte 3/2024 og 4/2024 godkjent

V-SAK 3

Ansettelse i en stilling som postdoktor (SKO1352) knyttet til ERC-prosjektet "Market Access and Economic Development (ACCESS)" ved Økonomisk institutt

Vedtak: 

Instituttstyret ansetter Laurence Go i stilling som postdoktor (SKO1352) tilknyttet det eksternt finansierte ERC-prosjektet, "Market Access and Economic Developmet (ACCESS)". Ansettelsen er for tre år med 10% undervisningsplikt, og stillingen forutsetter ekstern finansiering av prosjektet. Pliktdelen belastes instituttets basismidler. 

V-SAK 4

Ansettelse i en stipendiatstilling (SKO1017) knyttet til Norsk senter for skatteforskning (NFS) ved Økonomisk institutt

Vedtak:

Instituttstyret ansetter Andreas Makoto Fukuda Andersen i stilling som stipendiat (SKO1017) tilknyttet Norsk senter for skatteforskning (NFS) ved Økonomisk institutt. Ansettelsen er for tre år uten undervisningsplikt, og stillingen forutsetter ekstern finansiering av NFS.

V-SAK 5

Innstilling til ansettelse i en 50% forskerstilling (SKO1109) knyttet til Norsk senter for skatteforskning (NFS) ved Økonomisk institutt

Styremedlem Martin Blomhoff Holm avstod fra å delta i diskusjonen på grunn av potensiell inhabilitet.

Vedtak:

Instituttstyret innstilller på ansettelse av Morten Håvarstein i en 50% forskerstilling (SKO1109) tilknyttet Norsk senter for skatteforskning (NFS) ved Økonomisk institutt. Ansettelsen er for fire år, og stillingen forutsetter ekstern finansiering av NFS. Sak sendes til ansettelsesutvalget ved fakultetet for endelig behandling.

O-SAK 1

Orienteringssaker

Personal 

  • Marie Sørhaug har sagt opp fast stilling i studieadministrasjonen, denne vil bli lyst ut innen kort tid.

Nytt fra studentene

  • Det meldes om lite engasjement blant studentene, og ikke mange deltar på FU-arrangementer. Det er dårlig rekruttering til frivillige verv. FU har invitert til en spørreundersøkelse og åpent kontor, for å få inn svar på hvordan studentene på ECON har det. Styret ønsker mer informasjon rundt studiemiljø når undersøkelsen er klar.

 

Eventuelt

  • Institutter bes melde inn arrangementer til høstens program i Domus Bibliotecha innen 3. mai. Foreløpig har ØI to innspill.
  • Det ryddes i komiteer og verv på instituttet, mer informasjon om endringer sendes alle når klart.
  • Instituttleder informerte om:
  1. planer for oppfølging av ARK-undersøkelsen på instituttet.
  2. undervisningsporteføljeprosess på UiO og SV, og foreløpige tanker ledergruppen har for lokal prosess.
  • Styret hadde en innledende diskusjon om instituttet i 2025 ønsker å søke en SFF/Senter for fremragende forskning, og hvilke strategiske føringer som i såfall bør legges til grunn. Det legges opp til en diskusjonssak om temaet i neste styremøte den 7. mai.
Publisert 16. apr. 2024 11:54 - Sist endret 16. apr. 2024 11:57