English version of this page

Kunstig intelligens i undervisning og eksamen - hva bør du tenke på?

Kunstig intelligens (KI) åpner opp for en rekke spennende muligheter, samtidig som det fører til nye utfordringer – spesielt i forbindelse med eksamen. På denne siden finner du retningslinjer og nyttige ressurser.

Bildet kan inneholde: produkt, azure, organisme, font, mønster.

Hvem kan du spørre?

EILIN AI Hub

Fakultetet etablerte våren 2024 EILIN AI Hub, et kompetansenettverk for undervisere som utforsker bruk av kunstig intelligens i undervisning og vurdering. Målet er å bygge kunnskapsgrunnlag for å kunne drive erfaringsdeling og kompetanseheving for fakultetets ansatteMer informasjon vil komme. 

Retningslinjer og ressurser ved SV-fakultetet

  • Fakultetet vil ikke anbefale å legge om til skoleeksamen på grunn av KI og mulighet for fusk. Det har alltid vært mulig å fuske på måter vi ikke kan avdekke, og det er en kalkulert risiko ved bruk av eksamensformer der alle hjelpemidler er tillatt.
  • Valg av eksamensform er en faglig og pedagogisk vurdering for emneansvarlig.
  • Fakultetet har utformet følgende presisering til bruk på emnesider:
    • Alle hjelpemidler er tillatt, men det er ikke tillatt å generere hele eller deler av eksamensbesvarelsen ved hjelp av AI-verktøy som Chat GPT eller liknende.

  • Fakultetet har utarbeidet et forslag til vedlegg til sensorveiledning om bruk av kunstig intelligens (KI) på eksamen. Dokumentet revideres ved behov. 
  • ISS har laget en informasjonsside om KI til studentene
  • Regelverket for fusk og kildebruk er gjeldende også for KI, og vi følger ordinær rutine for mistanke om fusk 

Hva bør du tenke på når du planlegger emnet?

Hvordan bruke KI som underviser

Emnet som helhet

  • presiser på emnesiden om og på hvilken måte det er tillatt å bruke KI: 
    • kan KI brukes til meningsfullt arbeid?
    • bør emnets læringsmål oppdateres?
    • kan du bruke KI i utvikling av ditt emne? 
  • Sjekk at ev. bruk av KI ikke bryter med Personvernsreglement og GDPR

Valg av eksamensform:

  • integrerte vurderingsformer, der du følger studentenes læringsprosess tettere:
    • Mappevurdering
    • Semesteroppgaver
  • eksamensformer der du møter studentene:
    • Individuell muntlig eksamen
    • Muntlig eksamen som gruppe
  • skoleeksamen uten hjelpemidler
    • helst med varighet under 4 timer
    • legges helst utenom hovedperioden (13. november – 21. desember)

Eksamensoppgave og sensorveiledning

  • Eksamen skal ta utgangspunkt i læringsmålene og teste studentene i det du mener de skal ha lært. 
  • Kommuniser med studentene. 
    • Se informasjonsskriv sendt ut til studentene om bruk av KI på eksamen. Studentene blir blant annet anbefalt å unngå bruk av samtaleroboter i sine besvarelser og oppfordres til selvstendige drøftinger og kritisk tenkning. 
  • Test verktøyets funksjonalitet. Gjør deg kjent med hvordan de håndterer ditt fagfelt. 
    • Test også hvrodan verktøyene håndterer deler av eksamensoppgaven og hvordan den kan integrere delene i en mer sammensatt besvarelse.
  • Refleksjonsoppgaver. Lag eksamensoppgaver som krever at studentene må vise evne til kritisk tenkning og refleksjon over temaet. Samtaleroboterer per i dag bedre til å besvare oppgaver som er lavere på Blooms taxonomi (huske, forstå) enn høyere oppe (anvende, analysere, evaluere og skape).  
  • Eksempler. Oppfordre studentene til å bruke eksempler fra eget liv og dagsaktuelle situasjoner i drøftinger av prinsipielle poenger. 
  • Snakk med kollegaer. Opprett et kollegaråd for vurdering av oppgaver med mistanke om fusk med KI.  
  • Presiser sensorveiledningen. Fakultetet har laget et forslag til vedlegg til sensorveiledning. Du kan bruker deler, eller hele dokumentet i sensorveiledningen.

Hva bør du tenke på når du skal sensurere?

Det finnes ulike verktøy på nett for å avdekke sannsynligheten for om en tekst er generert av KI. Disse verktøyene kan ikke brukes for å sjekke om studenters eksamensbesvarelse er helt eller delvis generert av KI. Årsaken er at UiO ikke har en databehandlingsavtale med disse verktøyene og de er da i strid med GDPR.

Metoder for å skille mellom menneskeskapt og KI-generert tekst: 

  • Gjør deg kjent med hvordan en samatalerobot, som for eksempel ChatGPT, responderer og løser oppgaver.
  • Her er noen indikatorer ChatGPT selv skriver at man kan se etter: 
    • Unaturlig språk. Unaturlig setningsoppbygning og uvanlige ordvalg kan være tegn på KI-generert tekst. Chatboter har ikke den samme språklige intuisjonen som mennesker og mangler ofte variasjon og kreativitet i språkbruken.
    • Repetitivt språk. KI-modeller generer ofte tekst som gjentar seg selv og mangler variasjon.
    • Nyanser og detaljer. KI-verktøy kan produsere tekst som generaliserer informasjon og ikke tar hensyn til nyanser i språket. De kan også være dårlige på å gi detaljerte svar på et spørsmål. Chatboter har heller ikke personlige meninger om noe.
    • Grammatiske feil. Se etter uvanlige ordvalg eller grammatiske feil. 
    • Manglende kontekstualisering. KI-generert tekst kan mangle sammenheng eller kontekst. Teksten kan derfor virke vag og uklar. 
  • Les også Complete Guide To Detect AI Chatbot Plagiarism - Geekflare

Er bruk av KI på hjemmeeksamen og innleveringer fusk?

  • Regelverket for fusk og kildebruk gjelder for både eksamen og obligatoriske oppgaver, og har de samme sanksjonsmulighetene og krav til bevis.
  • Det er ikke tillatt å generere hele eller deler av eksamensbesvarelsen ved hjelp av KI-verktøy, selv der det står i emnebeskrivelsen at alle hjelpemidler er tillatt. Besvarelsene skal være studentenes eget arbeid. 
  • Hvis eksamensoppgaven legger opp til bruk av KI, skal måten det kan brukes på være eksplisitt beskrevet i oppgaveteksten. 
  • Ordinær rutine for mistanke om fusk er gjeldende. Ta kontakt med studiekonsulent så snart mistanken oppstår. 
  • Er bruk av GPT UiO fusk? KURT (MN) har gjort en undersøkelse: Ville GPT UiO måtte gå av som utdanningsminister?

 

Av AI Task Force ved SV-fakultetet
Publisert 21. mars 2023 15:28 - Sist endret 20. juni 2024 13:45