Læringsressurser for seminarledere

Som seminarleder er du ansvarlig for å skape en engasjerende, interaktiv og meningsfull læringsopplevelse for studentene dine. Seminarer fungerer som et viktig bindeledd mellom teori og praksis, og er en undervisningsform som kan inkludere en rekke ulike læringsaktiviteter. På denne siden har vi samlet et knippe ressurser som kan være nyttige for deg i planleggingsfasen.

Om seminarlederrollen

Jobben som seminarleder består i å støtte og veilede grupper av studenter som sammen skal jobbe med fagstoff. 

Seminarleders rolle

Arbeidet som seminarleder handler om å:

  • skape et trygt og godt læringsmiljø.
  • bidra til at studentene kan oppleve sosial og faglig tilhørighet.
  • hjelpe studentene til å jobbe sammen om faglige oppgaver/innhold ved å fasilitere gruppearbeid, skape dialog og diskusjoner med og mellom studenter.
  • planlegge meningsfulle økter basert på oppgaver fra emneansvarlig.

Administrative rutiner

Som seminarleder er det en del administrative rutiner du bør kjenne til. Nedenfor finner du et knippe ressurser som kan være nyttige å sette seg inn i. Det er imidlertid viktig å presisere at du som seminarleder ikke er ansvarlig for å svare på administrative spørsmål (om frister, oppmelding, utsettelser e.l.), men heller skal henvise studentene til rett kontaktpunkt: SV-info for studenter på lavere grad, institutt/senter for studenter på master.

Instituttspesifikke ressurser

Relevant litteratur

Studentenes læring

Læring er en kompleks prosess og kan støttes på mange ulike måter gjennom undervisning, læringsaktiviteter, samarbeid og tilbakemeldinger. I denne modulen finner du et utvalg av ressurser som viser hvordan du som seminarleder kan støtte studentenes læring og sikre en vellykket seminarundervisning.

Læringsmiljø og forventningsavklaring

For å fremme studentenes læring er det avgjørende å etablere et godt læringsmiljø, hvor trygghet utgjør den fundamentale bærebjelken. Ved det første møtet med studentene er det derfor viktig å etablere tydelige forventninger og starte prosessen med å bygge trygghet innad i gruppen. I denne modulen finner du ressurser som vil bistå deg i å skape og opprettholde et miljø der studentene føler seg trygge og inkluderte.

Forventningsavklaring for seminarleder

Før det første møtet med studentene, ta deg gjerne tid til å reflektere over spørsmålene nedenfor. Det er avgjørende å klargjøre forventningene dine til studentene for å etablere et trygt og forutsigbart læringsmiljø. På samme måte er det viktig for studentene å ha klare forventninger til deg som gruppeleder, både med hensyn til hva du forventer av dem og hva de kan forvente av deg.

  • Hvilke forventninger har du til studentene?
  • Hva kan de forvente av deg?
  • Hvordan vil du gå frem for å etablere felles forventninger til arbeidet i gruppen?
  • Hva vil du gjøre dersom deltakelsen ikke etterlever forventningene? 

Forventningsavklaring med studentene

Vi oppfordrer til å gjennomføre en forventningsavklaring med studentene under det første seminaret ved å bruke spørsmålene nedenfor. La studentene først diskutere i grupper, for deretter å dele i plenum. Utarbeid gjerne en kontrakt over det dere blir enige om, som alle kan signere og som for eksempel kan publiseres i Canvas. Det kan øke sjansen for videre deltakelse og godt samarbeid. Etter noen uker kan det være hensiktsmessig å foreta en evaluering.

  • Hvilke forventninger har du til seminarleder?
  • Hvilke forventninger har du til dine medstudenter?
  • Hva kan seminarleder forvente av deg?
  • Hva kan dine medstudenter forvente av deg? Hva er du villig til å bidra med?

Læringsaktiviteter

Velykkede seminarer krever at studentene får arbeide med engasjerende spørsmål og komplekse problemstillinger både alene og i fellesskap. I denne modulen finner du konkrete læringsaktiviteter du kan bruke i seminarundervisningen. 

Studentaktiv læring

Studentaktiv læring involverer å oppmuntre studentene til å delta aktivt i egen læringsprosess og står slik i kontrast til "tradisjonelle" undervisningsformer. Forskning viser tydelig at det er når vi jobber aktivt med fagstoffet at vi lærer best. Gjennom å sette ord på egen fagforståelse, diskutere, ta kunnskap i bruk på autentiske oppgaver, prøve, feile, og få tilbakemelding, utvikler vi en dypere forståelse av fagstoffet. Det er mange måter en kan skape aktivitet i et undervisningsrom. Her finner du eksempler på aktiviteter for studentaktiv læring.

Gruppearbeid

Gruppearbeid er en viktig arbeidsform og kan organiseres på ulike måter. Her finner du eksempler til måter du kan organisere gruppearbeidet på.

Individuelt arbeid

Selv om gruppearbeid fremheves som en viktig arbeidsform, kan det være hensiktsmessig å bruke noe tid også på individuelt arbeid. Her finner du eksempler til måter du kan organisere det individuelle arbeidet på.

Gi og få tilbakemelding

Tilbakemeldinger er helt avgjørende for læring. Vi lærer både av å gi og å få tilbakemeldinger, og seminarer kan være en viktig arena for dette. Her finner du tips til hvordan du kan gjøre tilbakemeldinger til en læringsaktivitet.

Digitale verktøy

Kontaktpunkter

  • EILIN Førstelinje kan bistå ved spørsmål om bruk av IT/AV-utstyr i undervisningen. Du kan booke dem inn for opplæring i utstyr i seminarrommene
  • SV-info kan bistå ved administrative spørsmål.
  • Faglige spørsmål må rettes til den emneansvarlige/faglærer.
Publisert 24. apr. 2024 10:18 - Sist endret 10. juli 2024 15:07