Om seminarlederrollen
Jobben som seminarleder består i å støtte og veilede grupper av studenter som sammen skal jobbe med fagstoff.
Seminarleders rolle
Arbeidet som seminarleder handler om å:
- skape et trygt og godt læringsmiljø.
- bidra til at studentene kan oppleve sosial og faglig tilhørighet.
- hjelpe studentene til å jobbe sammen om faglige oppgaver/innhold ved å fasilitere gruppearbeid, skape dialog og diskusjoner med og mellom studenter.
- planlegge meningsfulle økter basert på oppgaver fra emneansvarlig.
Administrative rutiner
Som seminarleder er det en del administrative rutiner du bør kjenne til. Nedenfor finner du et knippe ressurser som kan være nyttige å sette seg inn i. Det er imidlertid viktig å presisere at du som seminarleder ikke er ansvarlig for å svare på administrative spørsmål (om frister, oppmelding, utsettelser e.l.), men heller skal henvise studentene til rett kontaktpunkt: SV-info for studenter på lavere grad, institutt/senter for studenter på master.
- Bytte av seminargruppe i emner på bachelornivå ved SV: Bytte av seminargruppe håndteres av administrasjonen. Alle spørsmål om bytte av seminargruppe må du som seminarleder derfor henvise til SV-info eller vise til nettsiden for bytte av seminargruppe.
- Fravær fra obligatorisk aktivitet i emner ved SV-fakultetet.
- Tilrettelegging av studiehverdagen og Tilrettelegging på eksamen.
- Si fra om læringsmiljøet og Si fra!: Som seminarleder kan du oppleve at ting skjer i undervisningen eller at studenter kommer til deg med ting de har opplevd, følgelig er det viktig at du kjenner til Si fra systemet.
- Ved spørsmål om oppmøteregistering ta kontakt med instituttet du tilhører.
Instituttspesifikke ressurser
Relevant litteratur
- What the Student Does: Teaching for Enhanced Learning
- Structure Matters: Twenty-One Teaching Strategies to Promote Student Engagement and Cultivate Classroom Equity
- Challenging Facing PBL Tutors: Twelve Tips for Successful Group Facilitation
- Becoming a Student in a PBL Course: Twelve Tips for Successful Group Discussion
Studentenes læring
Læring er en kompleks prosess og kan støttes på mange ulike måter gjennom undervisning, læringsaktiviteter, samarbeid og tilbakemeldinger. I denne modulen finner du et utvalg av ressurser som viser hvordan du som seminarleder kan støtte studentenes læring og sikre en vellykket seminarundervisning.
- Hva er læring? - BedreUndervisning (LINK)
- Støtte studentenes læring - BedreUndervisning (LINK)
- Seminargrupper - KURT
Læringsmiljø og forventningsavklaring
For å fremme studentenes læring er det avgjørende å etablere et godt læringsmiljø, hvor trygghet utgjør den fundamentale bærebjelken. Ved det første møtet med studentene er det derfor viktig å etablere tydelige forventninger og starte prosessen med å bygge trygghet innad i gruppen. I denne modulen finner du ressurser som vil bistå deg i å skape og opprettholde et miljø der studentene føler seg trygge og inkluderte.
- Trygt læringsmiljø - BedreUndervisning (LINK)
- Planlegging - BedreUndervisning (LINK)
- Universell utforming - EILIN
Forventningsavklaring for seminarleder
Før det første møtet med studentene, ta deg gjerne tid til å reflektere over spørsmålene nedenfor. Det er avgjørende å klargjøre forventningene dine til studentene for å etablere et trygt og forutsigbart læringsmiljø. På samme måte er det viktig for studentene å ha klare forventninger til deg som gruppeleder, både med hensyn til hva du forventer av dem og hva de kan forvente av deg.
- Hvilke forventninger har du til studentene?
- Hva kan de forvente av deg?
- Hvordan vil du gå frem for å etablere felles forventninger til arbeidet i gruppen?
- Hva vil du gjøre dersom deltakelsen ikke etterlever forventningene?
Forventningsavklaring med studentene
Vi oppfordrer til å gjennomføre en forventningsavklaring med studentene under det første seminaret ved å bruke spørsmålene nedenfor. La studentene først diskutere i grupper, for deretter å dele i plenum. Utarbeid gjerne en kontrakt over det dere blir enige om, som alle kan signere og som for eksempel kan publiseres i Canvas. Det kan øke sjansen for videre deltakelse og godt samarbeid. Etter noen uker kan det være hensiktsmessig å foreta en evaluering.
- Hvilke forventninger har du til seminarleder?
- Hvilke forventninger har du til dine medstudenter?
- Hva kan seminarleder forvente av deg?
- Hva kan dine medstudenter forvente av deg? Hva er du villig til å bidra med?
Læringsaktiviteter
Velykkede seminarer krever at studentene får arbeide med engasjerende spørsmål og komplekse problemstillinger både alene og i fellesskap. I denne modulen finner du konkrete læringsaktiviteter du kan bruke i seminarundervisningen.
Studentaktiv læring
Studentaktiv læring involverer å oppmuntre studentene til å delta aktivt i egen læringsprosess og står slik i kontrast til "tradisjonelle" undervisningsformer. Forskning viser tydelig at det er når vi jobber aktivt med fagstoffet at vi lærer best. Gjennom å sette ord på egen fagforståelse, diskutere, ta kunnskap i bruk på autentiske oppgaver, prøve, feile, og få tilbakemelding, utvikler vi en dypere forståelse av fagstoffet. Det er mange måter en kan skape aktivitet i et undervisningsrom. Her finner du eksempler på aktiviteter for studentaktiv læring.
Gruppearbeid
Gruppearbeid er en viktig arbeidsform og kan organiseres på ulike måter. Her finner du eksempler til måter du kan organisere gruppearbeidet på.
Individuelt arbeid
Selv om gruppearbeid fremheves som en viktig arbeidsform, kan det være hensiktsmessig å bruke noe tid også på individuelt arbeid. Her finner du eksempler til måter du kan organisere det individuelle arbeidet på.
Gi og få tilbakemelding
Tilbakemeldinger er helt avgjørende for læring. Vi lærer både av å gi og å få tilbakemeldinger, og seminarer kan være en viktig arena for dette. Her finner du tips til hvordan du kan gjøre tilbakemeldinger til en læringsaktivitet.
- Gi tilbakemelding - BedreUndervisning (LINK)
- Tilbakemeldinger som læringsaktivitet - BedreUndervisning (LINK)
Digitale verktøy
- Alt du må statsvite
- Canvas A-Å: Digitalt kurs
- Kunstig intelligens (KI) ved UiO
- Mentimeter
- Microsoft Whiteboard
- Samtavla
Kontaktpunkter
- EILIN Førstelinje kan bistå ved spørsmål om bruk av IT/AV-utstyr i undervisningen. Du kan booke dem inn for opplæring i utstyr i seminarrommene
- SV-info kan bistå ved administrative spørsmål.
- Faglige spørsmål må rettes til den emneansvarlige/faglærer.