Midler til etter- og videreutdanning for lærere

Fakultetet lyser ut 250 000 kr i såkornmidler øremerket samfunnsvitenskapelig etter- og videreutdanning til lærere i tråd med regjeringens satsing. Målet med utlysningen er å stimulere til aktivitet som kan styrke SVs langsiktige og strategiske evne til å håndtere regjeringens økte satsning på etter- og videreutdanning for lærere.

Send søknad

Søknadsfrist: 15. mars 2024

Former for EVU

Etter- og videreutdanning er tiltak/aktiviteter som skal bidra til ny kompetanse på UH-nivå og som skal rette seg mot, og være tilrettelagt for, spesifikke målgrupper i arbeidslivet. I likhet med sektoren ellers skiller UiO mellom etter- og videreutdanning på følgende måte:

Etterutdanning

Kurs som gir vedlikehold og oppdatering av kompetanse innenfor eksisterende utdanningsnivå og stilling. Det dreier seg om kortere kurs som ikke fører fram til formell eksamen eller kompetanse i form av studiepoeng.

Videreutdanning

Emner som gir ny formell kompetanse på universitets- og høyskolenivå. Emnene er underlagt ordinære eksamens- og vurderingsordninger, og gir uttelling i form av studiepoeng innen eller utenfor gradssystemet. Videreutdanning er spesielt tilrettelagt med hensyn til målgruppe, faglig innhold og pedagogisk tilnærming, og har en intensjon om å være tilpasset behov i samfunns- og arbeidsliv. Det foretas egne opptak til videreutdanninger.

Hybridløsning

I opprettelsen av slike tilbud har UiO også lagt opp til at man kan ha en hybridløsning, et kombinert etter- og videreutdanningstilbud: Deltakerne kan enten ta tilbudet som kurs uten studiepoeng eller som emne som gir studiepoeng.

Faglig innhold

Vi ønsker oss forslag til EVU-aktiviteter på temaer som vil treffe samfunnsfaglærere som vil utvikle sin kompetanse. Se gjerne på lærerplan i samfunnskunnskap fellesfag vg1/vg2 for inspirasjon.

Aktivitetene kan være i form av seminarer, kurs eller emner, og kan gjerne være tverrfaglige komponenter. 

Rammer og regelverk

Fordi EVU-tilbud ikke skal gå på bekostning av utdanning ellers (som faller inn under «gratisprinsippet») skal EVU-tiltak være vesentlig annerledes enn studietilbud som fører fram til eller kan innpasses i en grad. I høringsbrevet til egenbetalingsforskriften skriver KD:

«Institusjonene kan ikke omgå begrensningene i forskriftens § 3-1 ved å dele opp studieprogrammer som normalt fører fram til en grad eller yrkesutdanning for å kunne tilby de som egenbetalingsstudier.»

Vi legger derfor til grunn at aktiviteter, emner og/eller kurs som foreslås passer innen rammen av følgende tolkning:

  • Unntak b (i § 3-2.Unntak – egenbetaling for kurs og studieprogrammer) kan kun omfatte fag/emner som er vesentlig forskjellig fra tilbud som tilbys gratis innenfor rammebevilgningen.
  • Det er derfor ikke tilstrekkelig å tilrettelegge fag/emner for andre målgrupper eller å gjøre utdanningen nettbasert så lenge fag/emnet kan føre frem til, eller inngå, i en grad.
  • Hvis det reklameres for at et fag/emne kan innpasses i en grad senere, er det grunn til å tro at dette fag/emnet faller utenfor intensjonen i unntaket.

Søknadsprosess

Det kan søkes om inntil 250 000 kr.

Søknaden skal inneholde:

  • En beskrivelse av hva dere ønsker å bruke midler til (utvikling av kurs/emne/seminar/digital ressurs osv.)
  • Kort presentasjon av temaet og opplegg (Dersom det dreier seg om et studiepoenggivende tilbud: si eksplisitt hvordan det treffer lærere som spesifikk målgruppe, og vis hvordan det skiller seg fra ordinær undervisning)
  • Enkelt budsjett

Spørsmål dere bør tenke gjennom

  • Hva er det faglige innholdet, og hvordan skiller det seg fra den ordinære undervisningen?
  • Finnes tilstrekkelig fagmiljø og ressurser ved din enhet, eller tenker du å samarbeide på tvers av SV? Er det eventuelt andre samarbeidspartnere som er aktuelle, internt og/eller eksternt?

Hva kan midlene brukes på?

Såkornmidlene kan dekke følgende aktiviteter:

  • Workshops og/eller reiser for faglig planlegging og research
  • Studentassistenter
  • Åpne seminarserier, der en enhet ved UiO er hovedarrangør
  • Løpende utgifter/drift til aktiviteter som kan bidra til å styrke utvikling av emner, kurs og/eller søknader om ekstern finansiering
  • Mindre frikjøp av administrative og/eller vitenskapelig ansatte
    • må godkjennes av institutt-/senterledelse

Faglige spørsmål kan rettes til Maren Toft. Administrative spørsmål kan rettes til Siri Aamodt.

Nyttige ressurser

Publisert 6. feb. 2024 14:32 - Sist endret 6. feb. 2024 14:36