English version of this page

AI Task Force

SV-fakultetets AI Task Force eksisterte fra mars 2023 til desember 2023. Gruppen ble nedsatt som en reaksjon på lanseringen av Chat GPT. Gruppens mandat var å bidra til å løfte og løse problemstillinger innen kunstig intelligens i samfunnsvitenskapelig utdanning. Gruppen skulle avdekke behov for retningslinjer og foreslå løsninger for lederlinjen. Målet var å gi fakultetets undervisere støtte til å sikre forsvarlig bruk av KI i undervisning og vurdering.

vector image of robot, brain, eyes, computer chips

Tidslinje

 

    Anbefalinger

    AI Task Force avleverte sitt arbeid 13. desember 2023, med arrangementet Kunstig intelligens i samfunnsvitenskapelig utdanning

    Det er enighet i AI Task Force om at KI har potensialer både for undervisning, forskning og administrasjon. Men vi må gå fram med nysgjerrighet, forsiktighet og åpen diskusjon. Jus, pedagogikk, læringsmiljø må hensynsta.  Vi må utforske hvordan KI kan brukes for å fremme læring. Forskerne må bruke KI på egne fagområder og erfare muligheter og begrensninger for å kunne tilby god undervisning og veiledning. 

    EILIN vil koordinere videre arbeid med KI, men men de vitenskapelig ansatte må lede den faglige utviklingen​

    Erfaringsutvikling og erfaringsdeling

    • Kurs/workshops og andre som møteplasser for undervisere (EILIN, LINK) ​​
    • Opplæring i basisfunksjoner, muligheter, retningslinjer og farer (EILIN, LINK)
    • Stimuleringsmidler til utvikling og innovasjon på undervisning og vurdering (EILIN, SK-ITU) ​​
    • Oppfordre til disiplinspesifikke tiltak på instituttene​
    • Viktig å mobilisere studentene​​
    • Integrere KI-utvikling som tema i eksisterende fora og satsinger på både SV og UiO ​
    • UIO/LINK /UB bør organisere møteplasser og delingsfora for ideer og felles initiativer​​
    • Vurdere internasjonale samarbeid

    Trygg praksis på retningslinjer og etikk​

    • Viktig med avklaringer og tydelighet om AI i eksamen ​​

    KI i programmer og emner​

    • KI kan tas inn som læringsmål i emner og programmer så snart våre undervisere har tilstrekkelig erfaring og kompetanse ​​
    • Samfunnsvitere må både ha kompetanse til å forstå hva KI er,  til å bruke AI og må studere bruk og samfunnsmessige konsekvenser​​
    • Tettere samarbeid med arbeidslivet om hva slags KI-kompetanse de trenger hos samfunnsvitere ​

    Målsetning

    • frembringe kunnskapsgrunnlag, foreslå prinsipper, modeller og veivalg for tilpasning av læringsdesign: 
      • undervisningsformer 
      • vurderingsformer (både obligatoriske aktiviteter og eksamen) 
      • sensurarbeid, inkludert utforming av sensorveiledninger
    • koble seg på/inititere prosjekter som undersøker KI i utdanning for å øke det empiriske grunnlaget 
    • løfte KI-relaterte saker forløpende til fakultetet og sentrale råd og nettverk 

     

     

    Medlemmer

    • Professor Trine Waaktaar, visedekan for utdanning (leder)
    • Professor Bjørn Høyland, utdanningsleder ved ISV
    • Førsteamanuensis Cato Bjørkli, PSI
    • Førsteamanuensis Markus Bugge, utdanningsleder ved TIK
    • Emilie Heiberg/Aurora Stetskevitch Møllersen, nestleder SVSU
    • Professor Torbjørn Skardhamar, utdanningsleder ved ISS
    • Runar Forsetløkken, studiekonsulent ved ISS
    • Sarah Frost Logan, studiekoordinator ved SAI
    • Nefissa Naquib, professor SAI
    • Fanny Kvamme-Vik, eksamenskoordinator i fakultetsadministrasjonen
    • Sebastian Tørnvall Andersen, seniorrådgiver i fakultetsadministrasjonen
    • Siri Aamodt, koordinator for EILIN