English version of this page

Aktuelle forskningssaker

Publisert 20. juni 2024 11:17

Hva gjør at noen muslimske menn bosatt i Norge blir radikalisert og andre ikke? Det er det ikke et enkelt svar på, ifølge Uzair Ahmeds ph.d.- avhandling, som han får Kongens gullmedalje for. Stikkord som utenforskap, dårlig økonomi, rasisme og kriminalitet er imidlertid noe av forklaringen.

Publisert 20. juni 2024 10:23

Hvor spres høyreekstremt tankegods i dag? Hva er kjønnsdimensjonen i dette? Hvordan kan man best forebygge vold og ekstremisme?  Nærmere 280 ekstremisme-forskere fra en rekke land var denne uken samlet i Oslo for å svare på disse og beslektede spørsmål.

Publisert 18. juni 2024 12:10

Yves Steinebach ved Institutt for statsvitenskap og Ines Wagner ved ARENA har fått prestisjetunge EU-midler for å forske på offentlig administrasjon og digital og grønn omstilling.

Publisert 10. apr. 2024 13:38

Med ny database kan forskere for første gang se hele verdens regjeringsmedlemmer i kortene. Det viser seg blant annet at kvinner har langt bedre tilgang på maktposisjoner i demokratiske land enn i diktaturer.

Publisert 7. mars 2024 07:08

- Jeg er dypt beæret over å få denne prisen. Som en som studerer hjernen, er denne anerkjennelsen spesiell, siden den er oppkalt etter Fridtjof Nansen, som hadde banebrytende bidrag til nevrovitenskapen. Det sier førsteamanuensis ved Psykologisk institutt Daniel Quintana. Han får årets Fridtjof Nansen belønning for yngre forskere i realfag og medisin.

Publisert 6. mars 2024 15:57

- Det er veldig stort for meg å få en belønning i Fridtjof Nansens navn, særlig i disse tider med brutale kriger i Ukraina og på Gaza, og alvorlige trusler mot demokratiet internasjonalt, sier professor ved Institutt for statsvitenskap, Tore Wig. Han får årets Fridtjof Nansen belønning for yngre forskere i kategorien humaniora og samfunnsvitenskap.

Publisert 6. des. 2023 08:30

Norske myndigheter får på pukkelen under klimatoppmøtet i Dubai for ikke å ta nok globale klimahensyn. Klimapolitikken taper ofte mot oljepolitikken i Norge, viser ny forskning.

Publisert 9. nov. 2023 15:49

Tiltak for et grønnere norsk kosthold, diskriminering og vold mot transpersoner, geners betydning for formue, og politisert nødhjelp etter jordskjelv. Dette er temaene i masteroppgavene som vinner årets Våg å vite-pris.

Publisert 25. sep. 2023 14:18

Center for Research on Extremism (C-REX) is looking to hire three research assistants (30%) to update the Right-Wing Terrorism and Violence in Western Europe (RTV) dataset for 2023.