English version of this page

Auberts minneforelesning 2022 - AVLYST

AVLYST

Årets forelesning er dessverre avlyst av helsemessige årsaker.

Margaret Archer, professor emeritus ved Universitetet i Warwick, holder årets Vilhelm Aubert minneforelesning på Universitetet i Oslo 10. november.

Alle tilhørere er velkommen på mottakelse med servering umiddelbart etter forelesningen.

Se fullt program med påmelding, under.

portrettbilde av Archer
Margaret Archer, professor emeritus ved Universitetet i Warwick holder årets Vilhelm Aubert minneforelesning på Universitetet i Oslo 10.november. Foto:privat

Margaret Archer har gjennom hele sitt virke befattet seg med sosiologiens grunnlagsproblemer, slik som forholdet mellom aktør, struktur og kultur, og mellom stabilitet og endring. Hennes «morfogenetiske» tilnærming sprang ut av en undring over hvorfor ulike lands utdanningssystemer er så forskjellige, og over hvorfor utdanningssosiologer, slik som Bourdieu, var så lite opptatt av å forklare slike forskjeller. Den morfogenetiske tilnærmingen søker å forklare hvordan institusjoner har blitt til over tid, i et samspill mellom aktører, strukturer og kultur, og spesifiserer konkrete metoder for å gjøre dette.

Archer har satt sitt preg på utviklingen av den kritiske realismen innenfor filosofi og sosiologi, sammen med navn som Roy Bhaskar og Andrew Sayer. Hun var den første kvinnen som ble valgt som leder av den Internasjonale Sosiologforeningen (ISA). Archers verk om utdanningssystemer, Social Origins of Educational Systems, utgitt i 1979, har blitt en klassisk tekst. Helt nylig, i 2022, har hun utgitt bok om det norske utdanningssystemet, i samarbeid med norske utdanningsforskere: The Morphogenesis of the Norwegian Educational System: Emergence and Development from a Critical Realist Perspective.

Torsdag 10. november 2022

14.15-16.00 Forelesning: How social structure influences human agents Trygve Haavelsmos auditorium 7, Eilert Sundts hus
16.00-18.00

Mottakelse med servering - alle tilhørere er hjertelig velkomne!

Påmelding innen 1. november.

Niels Treschows hus, 12.etg. Selskapslokalet (BL081224)

Fredag 11.november 2022

10.00-12.00 Åpent seminar: Conceptualizing the Human Person Institutt for samfunnsforskning, Munthes gate 31.

Velkommen!

Publisert 7. mai 2019 11:19 - Sist endret 26. okt. 2023 14:11