Disputas: Anne Heyerdahl

Cand.polit. i statsvitenskap Anne Heyerdahl vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor) ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Planning for (not) taking risk. The creation of a security risk assessment standard in Norway

Anne Heyerdahl

Tid og sted for prøveforelesning:

Tid: 9. juni 2023 kl. 09.15

Sted: Auditorium 2, Eilert Sundts hus

Tittel: Navigating Uncertainty – A Major Challenge for Security Risk Management?

Bedømmelseskomité:

• Professor Ole Wæver, Københavns Universitet, Danmark
  • Associate professor Jens Zinn, University of Melbourne, Australia
  • Professor emeritus Lise Kjølsrød, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Leder av disputas

• Førsteamanuensis Lars Klemsdal, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Veiledere:

• Professor Cathrine Holst, Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk, UiO
  • Professor Sissel Haugdal Jore, Inst. for medie-, kultur og samfunnsfag, Universitetet i Stavanger
  • Forskningsleder Monica Endregard, Forsvarets forskningsinstitutt

Forståelse av risikoanalyse blant sikkerhetseksperter

Avhandlingen analyserer sikkerhetseksperters forståelse av risiko og risikoanalysens rolle på sikkerhetsområdet, og utviklingen av en standard for risikoanalyse (NS 5832). Avhandlingen finner at det er mye som står på spill når en usikker framtid skal håndteres gjennom risikoanalyser.

Studien tar utgangspunkt i en debatt mellom sikkerhetseksperter om en standard for risikoanalyse innen sikkerhet, det vil si ondsinnede handlinger slik som terrorisme, krig og cyberangrep. Funnene er basert på en kvalitativ analyse av intervjuer, dokumenter og deltagende observasjon.

Avhandlingen finner at risikostyring har mange, og til dels motsetningsfylte hensyn innebakt i seg. Risikoanalysen er tradisjonelt forbundet med sannsynlighets-vurderinger og optimalisering av ressursbruk, mens sikkerhet er knyttet til statens rolle som sikkerhetsgarantist mot en eksistensiell trussel. Ekspertene opplever en spenning mellom disse to hensynene, og vektlegger dem ulikt. Ekspertene forventer også å møte ulike vurderinger før og etter en hendelse. Før en hendelse er risikoanalysen et instrument for kunnskapsbasert forvaltning og optimalisering av ressursbruk. Etterpå frykter de ansvar og skyld for at det ikke ble sikret godt nok.

Hvilke forventninger samfunnet har til sikkerhet, og hva som vektlegges i risikoanalyser, kan påvirke vurderinger av hvilke risikoer som anses alvorlige. Dette kan ha betydning for hva som sikres, for prioriteringer og ressursbruk i samfunnet.

For mer informasjon:

Kontakt Katalin Varga