Disputas: Marit Edland-Gryt

Master i sosiologi Marit Edland-Gryt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor) ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Å mestre grenser. En sosiologisk studie av unge voksnes bruk av illegale rusmidler i utelivet

Bildet kan inneholde: slips, panne, hår, smil, øye.

Marit Edland-Gryt

Tid og sted for prøveforelesning:

Tid: 14. desember 2023 kl. 09.15

Sted: Auditorium 2, Eilert Sundts hus

Tittel: The role of context in Nordic nightlife studies. What is context and in which ways does context matter to the study of nightlife? How has context been dealt with in Nordic Alcohol and Drug Research and how might comparative elements between the Nordic countries be relevant for the concept of context?

Bedømmelseskomité:

• Associate professor Margit Anne Petersen, Department of Psychology and Behavioral Sciences, Center for Alcohol and Drug Research, Aarhus University
  • Professor Jukka Törrönen, Department of Public Health Sciences, Stockholm University
  • Professor Inger Furseth, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Leder av disputas

• Professor emeritus Lise Kjølsrød, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Veiledere:

• Professor emeritus Willy Pedersen,  Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
  • Professor Sveinung Sandberg, Institutt for kriminologi og rettsosiologi, UiO

Avhandlingen ser på unge voksnes oppfatninger av identitet, risiko, og kultur knyttet til bruken av kokain og MDMA i utelivet. Hva er innenfor sosialt? Hvilke ritualer er de opptatt av, og hvordan manøvrerer de rusbruken?

Et viktig tema i avhandlingen er hvordan unge voksne bruker kokain til å kontrollere og forlenge alkoholrusen når de er ute på byen. Spesifikke ritualer var viktige for dem, og bruken av kokain bidro til «konretrollert tap av kontroll». Når de som var ute på byen fikk for høy promille, ønsket de å bruke kokain for å bli klarere i hodet slik at de hadde mer kontroll.

For mange deltagere i studien var det viktig å ha strategier for å manøvrere i det sosiale rommet for å unngå sosial eksklusjon og stigma knyttet til bruk av illegale rusmidler. De balanserte risiko, hvor det å ligge tett på grensene, men likevel mestre grenser, var avgjørende. De kompenserte risikoen de illegale rusmidlene utgjorde med handlinger som de tenkte kunne balansere hvor skadelig bruken var.

Denne sosiologiske avhandlingen viser hvordan rusbruk i utelivet kan forstås bedre gjennom å ta fortellingene om sosial og helsemessig risiko i betraktning.

For mer informasjon:

Kontakt Katalin Varga